För lite mer än fem år sedan hade Företagarna i Kinda ett avgörande möte. Ämnet var ”Bilden av Kisa”, och genom diskussionerna framgick en relativt dyster bild av, inte minst, området kring den så trafikerade Storgatan. Omkring 10 000 personer färdas genom samhället varje dag, och för att göra Kisa attraktivt, för så väl besökare som boende, var de eniga om att något behövde göras. En månad senare startades intresseföreningen ”Attraktionskraft Kisa” och sedan dess har de jobbat hårt för att vända den nedåtgående trenden.
– Om man backar sju eller åtta år så såg ju genomfarten, och delvis länkarna, inte särskilt kul ut, både fastighetsmässigt och omgivningen. För bilden av Kisa har detta en jättestor tyngd, och vi har jobbat med detta sedan starten 2011, säger initiativtagaren till intressegruppen Bruno Larsson och fortsätter:
– Något som vi tycker är väldigt glädjande, och som jag vill kalla ett trendbrott för samhället, är att alla fastighetsägare har kämpat på och rustat upp sina byggnader trots det utsatta läget, med hög trafikintensitet, buller och försmutsning. De ska ha en stor eloge.
Flera upprustningar
Just nu är Eriksborg omringad av byggnadsställningar och en omfattande renovering pågår. Under de senaste åren är byggnaden långt ifrån ensam att få sig en uppfräschning. Träningscentret, sportaffären, före detta bokhandeln, Sandströms skor och den gamla telegrafstationen, samtliga är några av de fastigheter som längst Storgatan fått ett nytt ansikte, och därmed hjälpt till att göra Kindas centralort till en mer attraktiv plats för ögat.
– Det är väldigt positivt för samhället, och på det viset har Kisa utvecklats. Om man färdas här igenom märker man att de här fastigheterna har genomgått avsevärda uppsnyggningar, och där kanske vi i Attraktionskraft har haft en roll med en ökad medvetenhet kring vikten i en attraktiv genomfart, säger Bruno Larsson.
– Man får ju ett helt annat intryck om man kommer till ett ställe där det ser trevligt ut, med lite blommor och fastigheter som är tillfixade. Lyckas vi med det tror jag att vi kan locka många människor hit som vill stanna till på samhället, säger Pär-Magnus Jonsson från Attraktionskraft Kisa.
Förbifarten
Med ledord som framtidstro, påverkan och samarbete har intressegruppen åstadkommit mängder av upprustningar genom åren, men än finns mycket att göra.
– Vi får inte förtröttas i det arbete vi gör, säger Bruno Larsson.
Ett stort fokus riktas nu mot den sedan länge omdiskuterade förbifarten. För att uppnå en trygg tillgänglighet för handeln, besökare, boende och elever måste trafiken ledas om.
Långsiktigt är en nordsyd- och sydvästlänk, med attraktiva infarter, ett måste enligt attraktionsgruppen, och just nu är Trafikverket och Kinda kommun i slutfasen av den åtgärdsvalsstudie som ska ge direktiv för framtida beslut.
– När pengar finns för en förbifart ska Kisa redan vara attraktivt, det ska inte göras när vägen invigs för då är det redan för sent. Det vi jobbar mycket med är vad vi kan göra under tiden, för det finns mycket man kan göra för att undvika att samhället dör ut, säger Bruno Larsson.
... och det är just det som några av Kisas handlare befarar, att om trafiken leds om minskar rörelsen på samhället och en stor del av kunderna slutar att stanna till.
– Det finns exempel där samhällen levt upp efter såna här åtgärder, Tranås är ett av dem, men det finns givetvis även motsatsen. Jag har respekt för att de är oroliga, men vi vill ju att människor ska få en känsla av att vilja komma tillbaka hit ändå, säger Larsson och fortsätter:
– Jag har bilden av att i princip alla är överens om att vi måste bygga en ny väg, även Trafikverket tror jag ser att man inte kan hålla på så här, med en ökad trafikintensitet, om man vill ha ett samhälle kvar. Nu är det viktigt att även Kindas politiker behåller drivkraften i det här.