Först ska vi klargöra att det hela slutade väl. Piloten i det enmotoriga flygplanet kunde till sist genomföra en kontrollerad nödlandning på Linköping airport.
Men strax efter klockan 14.30 på måndagseftermiddagen var läget ett annat. Enligt Fredrik Hermansson vid Sjö- och flygräddningscentralen slog flygledare i Linköping larm efter att först ha fått in ett nödanrop från piloten.
Strax därefter försvann planet från radarn.
– Piloten hade upptäckt rökutveckling i cockpit och skickade ett nödanrop. Därefter slog han av huvudströmbrytaren i planet, menar Fredrik Hermansson.
Han förklarar att skälet till detta var att piloten ville minska risken att rökutvecklingen förvärrades. Detta fick dock den naturliga konsekvensen att strömförsörjningen till planets transponder – som gör det möjligt för andra att se dess position – ströps. Planet försvann från radarn.
Sjö- och flygräddningscentralen tog saken på största allvar och flera instanser larmades ut förberedda på ett haveri. Helikoptrar från Försvarsmakten i Linköping deltog, Kustbevakningen skickade ett flygplan mot Rimforsaområdet och Sjöfartsverkets räddningshelikopter placerad i Visby lyfte. Räddningstjänsten i Kinda kommun var också redo att rycka ut på marken.
– Inititalt handlade det om att söka efter planet och att hitta piloten. Vi hade bara en sista position för planet, säger Fredrik Hermansson.
Samtliga inkallade kunde, så snart flygledarna i Linköping fick information om att planet kunde landa, avbryta insatsen. Piloten klarade sig, enligt Sjö- och flygrädningscentralen, utan fysiska skador.
– Det är en väldigt allvarlig incident. Men piloten agerade rådigt och följde alla checklistor precis enligt den plan som finns, förklarar Fredrik Hermansson.
Fotnot: I en tidigare version av den här artikeln fanns information om att planet skulle ha landat på en ö i närheten av Rimforsa. Denna information var felaktig.