Den som säger så är Anders Eliasson på Länsstyrelsens lantbruksenhet, med bland annat fastighetsfrågor under sina vingar. Och den lagtext han hänvisar till är Paragraf 7 i Jordförvärvslagen reviderad 2005.
Stort intresse
Anders Eliasson berättar att den normala mediantiden för handläggning av dylika ärenden är 5-6 veckor. Man att det inte gäller denna affär som är betydligt mer komplicerad att ta ställning till. Och av ett format som inte tillhör vanligheterna.
-Nej, mig veterligen har vi inte tagit ställning till en affär av den här storleken, där det är en fysisk person som är intressent. I alla fall inte på mycket, mycket länge.
Vi har tidigare i denna tidning skrivit ett flertal tillfällen om affären. Och den har efter detta uppmärksammats i stora delar av svensk press.
En orsak till att skogsaffären rönt så stort intresse är självklart att marken ägts av fotbollsikonen Klas Ingesson, som gick bort i sjukdom i slutet av oktober 2014. Säljare är nu släkten Ingesson.
Sakuppgifter
Fastigheten Kinda Bjärkefall 2:1 består av 896 hektar och med flera tillhörande fastigheter rör det sig om närmare tusen hektar och en köpeskilling om drygt 100 miljoner kronor.
Det normala är att länsstyrelsen endast är remissinstans i affärer som är större än tio miljoner kronor. Och att Jordbruksverket tar beslut om Jordförvärvstillstånd.
-Men när det är en fysisk person som är köpare, som i detta fallet, ligger beslutsrätten hos oss på länsstyrelsen. Därför måste vi nu sätta oss in i de faktiska sakuppgifter som affären medför.
Fastställa krav
Anders Eliasson berättar att länsstyrelsen nu ska granska och slå fast vilka krav den kan ställa på köparen. Det gäller bland annat vad affären får för framtida konsekvenser vad avser bosättning och sysselsättning på fastigheten.
-Om det är så att dessa krav uppfylles kan vi helt enkelt inte neka tillstånd, säger Eliasson. Och detta alldeles oavsett om det finns andra intressenter som kan uppvisa ännu större positiva effekter.
Och tvärtom, om köparen, i detta fallet, den adliga ätten Douglas, inte kan uppfylla de krav som ställs avseende bosättning på fastigheten och tillförande av lokal sysselsättning, så säger regelverket att länsstyrelsen ska undersöka om det finns andra intressenter.
-Det vet vi att det gör i detta fallet. Och det är just det faktum att hela bygden påverkas, som gör det än viktigare för oss att granska förutsättningarna mycket noga.
Tandlös lag
På direkt fråga om det ofta förekommer att länsstyrelsen nekar förvärvstillstånd medger Anders Eliasson att det inte sker särskilt ofta.
Den skrivning som slagits fast i Paragraf 7, skulle du kunna hålla med om att den är tandlös?
-Det är inte min sak att svara på. Det är snarare en sak för politiker och samhället att diskutera. Men när det gäller förhållandet och balansen mellan markförvärv av fysiska personer, kontra juridiska, alltså företag och kommuner och liknande, så fungerar den bra, båda i praktiken och preventivt.
Anders Eliasson har full förståelse att affären skapat debatt lokalt och han noterar Ydre och Kinda kommuners respektive beslut att säga nej till Jordförvärvstillstånd.
-Om den som söker kan uppvisa att köpet främjar bosättningen och sysselsättningen, då kan vi helt enkelt inte välja bort köparen. Även om andra kan uppvisa ännu bättre effekt.