Grön flagg är helt kostnadsfritt och drivs av Håll Sverige Rent som är en opolitisk och icke vinstdrivande stiftelse. Grön flagg bygger på barns och ungas medbestämmande och inflytande och det är elevernas idéer och nyfikenhet som styr innehållet.
I måndags samlades Horn-eleverna från förskoleklass samt årskurs ett och två för att jobba med, diskutera och få svar på frågorna:
* Är vår skola klimatsmart?
* Vad finns det för kemikalier i lokalerna och var finns de?
* Finns det andra alternativ istället för köpta kemikalier?
Man började dagen tillsammans med att prata om kemikalier och att dra sig till minnes vad man lärt sig tidigare temadagar på skolan runt detta ämne. Man tittade på de olika miljömärkta symbolerna som finns på produkter ute i handeln och vad de står för.
Därefter delades eleverna upp i fem grupper där varje grupp på olika sätt skulle bygga upp skolans lokaler från ett fågelperspektiv. De olika grupperna byggde skolans lokaler med lego, klossar, trolldeg, papper samt en ritning.
Sedan var det dags att ta reda på var i skolans lokaler finns det kemikalier, för att sedan märka ut dessa platser på sina byggnadsverk.
Eleverna gick runt i lokalerna och fann kemikalier på många ställen, främst på toaletterna där det finns tvål. De fann också handsprit och diskmedel, brandsläckare, Tipp-Ex, men flest kemikalier fanns det ju förstås i städförrådet.
När arbetet var klart så gick man tillsammans runt och tittade på respektive grupps bygge och man redovisade i varje grupp vad man kommit fram till. Man pratade om vad man hade hittat för kemikalier, hur farliga var de och om gruppen hade kommit fram till om det gick att byta ut och använda andra produkter istället.
Jättebra diskussioner fördes runt ämnet kemikalier och flera elever plockade fram kunskaper från förra temadagen i ämnet.
Bland annat så fick man förra temadagen under höstterminen prova på att diska med salt och citron vilket gick alldeles utmärkt och det var kunskaper som eleverna "plockade fram" denna dag.
Tipp-Ex är ju också onödigt påpekade några elever som tyckte att vi vuxna skulle använda blyertspenna och suddgummi istället.
Temadagen summerades mycket positivt och nu ser man fram emot nästa tema-dag som ska handla om sopor då eleverna ska få lära sig mer om sopsortering och avfallshantering. Vad händer om skräpet hamnar fel? Vilka ämnen är skadliga för miljön? och vilka kan återvinnas och återbrukas?