Thomas byggde en egen sportbil

Många skulle se det som ett omöjligt uppdrag. Men inte Thomas Karlsson från Horn. Under tre år byggde han en egen bil - helt från grunden.

Thomas Karlsson trivs i sin sportbil: "Körkänslan är grym", säger han. Foto: Emma Köhler

Thomas Karlsson trivs i sin sportbil: "Körkänslan är grym", säger han. Foto: Emma Köhler

Foto:

Kinda2012-09-01 04:05


Det här med bilar har alltid legat Thomas Karlsson varmt om hjärtat.
Som 20-åring började han med racing. Han tävlade till och från under 20 års tid. Sedan försvann motivationen. Thomas Karlsson behövde en ny utmaning.
- Då föddes tanken att bygga en egen bil. Jag tror det var 2006, säger han.
Via Sveriges Fordonbyggares Riksorganisation (SFRO) fick Thomas Karlsson många nyttiga tips.
- De har en bygghandbok som innehåller det mesta. Jag hade även kontakt med en kille på SFRO som var ett perfekt stöd.

En riktig utmaning
Liksom många andra bilentusiaster inspirerades Thomas Karlsson av Lotus gamla sportbil Super Seven.
Det är inte helt ovanligt att folk bygger egna bilar i sann Super Seven-anda. Oftast sker det genom färdiga byggsatser.
- Men det var ingenting för mig, jag ville bygga allting helt på egen hand.
Varför krångla till det?
- (skratt) Jag ville ha en riktig utmaning. Med byggsatserna är det nästan bara att skruva ihop bilen. Min grej är att konstruera och hitta nya lösningar.
När väl Thomas Karlsson hade skaffat sig tillräckligt mycket baskunskap inleddes arbetet med ramen.
Han tillbringade många timmar i verkstaden på Ringvägen i Horn. Ramen svetsades ihop. Bit för bit.
- Det tog ungefär ett år. Därefter fortsatte jag med karossen och all lackering.
Stötte du på några svårigheter?
- Om jag ska nämna något så var det väldigt svårt att jobba i glasfiber. Det var lätt att få sättningar.

Olika bilmärken
Slutligen blev det montering av motor, växellåda, bränsletank, ratt och så vidare.
Allt material har köpts in från olika företag. Stolarna beställdes från England. Ratten kommer från en firma i Stockholm. Bakaxeln köptes på en skrot.
- Jag har plockat delar från olika bilmärken. Motorn är från Volvo. I övrigt är det inslag från Ford, Audi, Opel, med flera. Det är ett riktigt ihopkok, skrattar Thomas Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om