Vår tidning inledde artikelserien om en ny sträckning genom och förbi Kisa med att beskriva den fyrstegsprincip som planansvariga alltid jobbar efter i liknande ärenden.
Med hjälp av en så kallad ”Seb”, eller ”standardeffektbedömning”, ställs alla effekter mot varandra.
Ett bra resultat
– Det är alltså fel att tro att man gör fyrstegsprincipen i turordning, ett till och med fyra, där det första steget är ökad information, skyltar och så vidare och det fjärde steget är en fullständig nybyggnation. Det kan istället vara så att man antingen gör vissa åtgärder omedelbart enligt steg 1 till 3 för att förbättra situationen omedelbart, eller också gör en blandning av åtgärder från alla steg, för att nå ett bra resultat.
Den nuvarande länsplanen omfattar tidsperioden fram till 2021 och den nya planen som ska beslutas under nästa år gäller från 2018 till 2029. De överlappar således varandra eftersom det sker en snabb utveckling i samhället och behoven ökar eller minskar.
Framförhållning
– Vi har beställt en Åtgärdsvalstudie som ska presenteras före årsskiftet. Tanken är att alla tänkbara argument för och emot ska redovisas så att det blir lättare att lägga in den i länsplanen.
Peter Lindskog jobbar med lång framförhållning och han ser redan projekten fylla på i inte bara nuvarande plan utan även i den plan som ännu inte är beslutad.
– Om jag bara får gissa så kanske en eventuell nybyggnation i Kisa kan hamna i det senare spannet, alltså från 2015 och framåt. Men även där blir det hård konkurrens med andra angelägna projekt. De ligger redan inritade och låser pengarna.
Regionen avgör
I den nuvarande planen ligger förbifart Kisa endast med som ”ett problem”, som något som bör åtgärdas i framtiden.
– Ja, tid är alltid ett mycket relativt begrepp.
Trafikverket ser det inte som omöjligt att det kan komma att bli en lösning i enlighet med de kommunala skisser som uppvisats. Det skulle i så fall lösa problemen med både RV23/34 och RV1344, med ny östlig infart till industrierna, på ett bräde.
– Det är helt enkelt upp till Regionförbundet att bedöma det ena mot det andra. Vi redogör alla fakta som bör vägas in i ställningstagandet, avslutar Peter Lindskog, Samhällsplanerare region Östergötland, Trafikverket.