LÄS MER: Bilist avled efter tågolycka
LÄS MER: Efter dödsolyckorna – plankorsningarna ska bli säkrare
LÄS MER: Tekniska utredningen klar
Det var strax efter klockan 09.00 lördagen den 19 januari i år som olyckan inträffade fem kilometer norr om Kisa. Ett Kustpilen-tåg som färdades på Stångådalsbanan i riktning mot Kisa närmades sig en obevakad plankorsning vid Torp.
Ur tågförarens rapport: "Då jag kommer ut ur högerkurvan efter Slätmonbacken, söderut, vid Torp Rusthåll så ser jag en vit pickup befinna sig på den obevakade plankorsningen cirka 200 meter framför mig. Jag signalerar och nödbromsar tåget. Uppfattar att bilen inte förflyttar sig i någon riktning. Inser att det kommer ske en kollision, vilket sker. Tåget stannar efter cirka 300 meter. Jag ser att bilen åkt med hela biten."
Vid kollisionen höll tåget en hastighet av 99 kilometer i timmen. Bilföraren omkom.
Trafikverkets utredningsrapport visar att bidragande orsaker till olyckan var att vägytan var isig och hal, och att det var ett lätt motlut på vägen upp och över spåret. Enligt rapporten finns ingen ljudsignaltavla före plankorsningen. Siktsträckan mot vänster där tåget kom är på 225 meter och ligger därmed under Trafikverkets krav på 290 meter för närsikt. Sträckan lämnade ett siktfönster på 8,1 sekunder för att hinna över plankorsningen.
Trafikverket skriver i rapporten att något som "möjligen kunnat förhindra olyckan är en ljudsignaltavla placerad tillräckligt långt innan plankorsningen för att med en signalering av tågtyfonen uppmärksamma vägtrafikanter på ett annalkande tåg".
Någon sådan finns i nuläget inte.