Tre busslinjer kan läggas ner

Det är stora förändringar på gång hos Östgötatrafiken. Enligt ett färskt förslag ska 29 busslinjer på landsbygden försvinna - och istället ersättas av anropsstyrd trafik. Om politikerna säger ja till Östgötatrafikens förslag genomförs förändringen nästa sommar. Kinda berörs i allra högsta grad. Tre busslinjer - 547, 548 och 580 - är nedläggningshotade.

Färre turer på landsbygden, fler turer i städerna. Det är grundkonceptet i Östgötatrafikens nya förslag. 29 busslinjer hotas av nedläggning. I Kinda är det tre linjer som berörs, bland annat linje 548 mellan Björkfors och Kisa.

Färre turer på landsbygden, fler turer i städerna. Det är grundkonceptet i Östgötatrafikens nya förslag. 29 busslinjer hotas av nedläggning. I Kinda är det tre linjer som berörs, bland annat linje 548 mellan Björkfors och Kisa.

Foto:

Kinda2015-03-28 05:06


Det är Region Östergötland (tidigare landstinget) som äger Östgötatrafiken. Målsättningen är att max 50 procent av kollektivtrafiken ska vara skattefinansierad. Den andra hälften ska bestå av biljettintäkter.

Fler turer i städerna
Så ser inte verkligheten ut. I dagsläget är 60 procent av kollektivtrafiken skattefinansierad.
- Med andra ord har vi en bit kvar till 50-procentsmålet som Region Östergötland har satt upp, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
För att minska skattefinansieringsgraden vill Östgötatrafiken avveckla ekonomiskt svaga busslinjer. Istället ska det satsas på fler turer i städerna, där kundunderlaget är som störst.

Granskat alla linjer
Det nya förslaget blev offentligt i veckan. Sammanlagt är det 29 busslinjer på den östgötska landsbygden som riskerar att försvinna redan till nästa sommar.
- Vi har granskat alla linjer där mindre än 20 procent av kostnaderna täcks av biljettintäkterna. Det finns linjer där bussar går helt tomma, vilket inte är ekonomiskt försvarbart, säger Eva Jylltorp.
Om de berörda busslinjerna försvinner ska Östgötatrafiken bygga ut den anropsstyrda trafiken runt om i länet under namnet "Närtrafik".
- Det är en modell som delvis används redan i dag. Det innebär att resenären får ringa till oss några timmar innan för att boka sin resa. Priset blir detsamma som för en vanlig bussresa, säger Eva Jylltorp.
Kan den anropsstyrda trafiken användas under hela dagen?
- Nej, det kommer att bli på utsatta tider, exempelvis 9-13 och 17-21. På så sätt kan vi utnyttja våra fordon och chaufförer på ett effektivt sätt.
Ser ni det här som en försämring för människorna på landsbygden?
- Vi har stor förståelse för att det finns de på landsbygden som drabbas, men för andra kanske det passar bättre med anropsstyrd trafik. Så nej, det är inte någon generell försämring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om