I yttrandet svarade åkeriföretaget att en ny VD tillsatts sedan ett år tillbaka och att ett nytt arbetssätt införts där chaufförer regelbundet meddelas förekommande brister som sedan följts upp med personliga samtal.
Företaget anser i sitt yttrande att det gjort vad som ankommit på det, för att brister inte ska förekomma. Dessutom har chaufförer som haft återkommande brister helt enkelt entledigats från sina tjänster.
Som ytterligare skäl för sin sak menade åkeriet att de körningar som skett utan giltigt förarkort varit korta, skett på företagets inhägnade gård, som är avskild från allmän väg, samt utförts av delägare i företaget.
-Som normalt arbetar med ekonomiska frågor.
Dessa körningar har styrkts med intyg från delägaren i fråga samt i en skrivelse har beskrivit hur arbetet på åkeriet är strukturerat. Han menar att det troligen har skett körningar utan förarkort av unga oerfarna förare, samt i samband med ett verkstadsbesök.
Transportstyrelsen har tagit hänsyn till företagets försäkran om att körning skett på företagets egna inhägnade tomtområde och att den överträdelsen därmed stryks. Men i övrigt kvarstår överträdelserna, som exempelvis överträdelse av daglig körtid, överträdelse av körtid utan rast, alltså mer än 4,5 timmar, samt körning med otillräcklig dygnsvila, trots att reducerad dygnsvila medgivits företaget.
Maxbelopp
Sammanlagt rör det sig om hela 34 felaktigheter i diagrambladen eller förarkorten, eller helt enkelt uteblivna användningar. Åtta gånger saknas manuell inmatning av uppgifter, trots att sådan krävs. Det saknas bland annat vid ett flertal tillfällen ortsangivelse där en körning inletts, liksom avslutades, liksom aktuell mätarställning.
Enligt de regler som finns kan sanktionsavgifter påföras företaget med 1 000 kronor för mindre överträdelser, 2 000 kronor för allvarlig överträdelse och 4 000 kronor för mycket allvarlig över4trädelse.
Om det handlar om flera överträdelser får det sammanlagda beloppet inte överskrida 200 000 kronor. Och det är således just det belopp som är aktuellt i detta fallet.
Inte seriöst
Transportstyrelsen förklarar att förarkort ska användas av alla förare. Att de skulle vara unga och eller oerfarna saknar betydelse.
De åtgärder som företaget i sitt beskrivit räcker inte, menar Transportstyrelsen. Det skulle i så fall visats hur företaget agerat för att förhindra överträdelser före den nu aktuella kontrollperioden, inte efter det att bristerna upptäckts.
-Transportstyrelsen bedömer att ni inte visat på ett seriöst och ändamålsenligt sätt gjorts vad som ankommit er för att förhindra överträdelser.
Åkeriet i fråga har funnits i snart 20 år. Fordonsflottan uppgår till ett 40-tal ekipage och omsättningen uppgick 2013 till över 40 miljoner kronor.