Tvingas att åka mc till gymnasiet

Två dagar innan terminstarten fick Hornfamiljen Dettke ett besked, ingen lösning för den nedlagda busslinjen 580 hade hittats. Nu tvingas Vimmerbyeleven att åka motorcykel till gymnasiet, och när snön kommer, ja då blir det problematiskt. Kinda kommun hävdar att de gjort allt i sin makt för att Region Östergötland och Östgötatrafiken ska agera. ”De har försatt kommunerna i en fruktansvärt besvärlig sits”, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Björn Hoflund (M).

Anja Dettke (till höger) tycker att nedläggningen av busslinjer i Kinda är förödande. Bun-ordföranden Björn Hoflund (M) hävdar att kommunen gjort allt de kunnat. ”Det är ett stort dilemma”, säger han.

Anja Dettke (till höger) tycker att nedläggningen av busslinjer i Kinda är förödande. Bun-ordföranden Björn Hoflund (M) hävdar att kommunen gjort allt de kunnat. ”Det är ett stort dilemma”, säger han.

Foto:

Kinda2016-08-25 07:00

För nästan exakt ett år sedan meddelade Region Östergötland och Östgötatrafiken att de skulle genomföra omfattande nedskärningar vad gäller busslinjer på landsbygden, detta för att ge utrymme för ökad kommunikation i storstäderna. 

Beslutet påverkade flera förbindelser i Kinda, bland annat den mellan Horn och Vimmerby, en busslinje som till största delen trafikerades av gymnasieelever.

”Fruktansvärt kritiska”

– Det är ett oerhört stort dilemma. Det tar bort möjligheterna till studie- och arbetspendling, både inom och utanför kommunen. Det sätt som ”Regionen” genomfört de här nedskärningarna är vi fruktansvärt kritiska till, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande i Kinda, Björn Hoflund, och fortsätter:

– Det hävdas att Östgötatrafiken har haft i uppdrag att föra en dialog med kommunerna för att finna lösningar, men det har varit en väldigt ensidig dialog i sådana fall då vi har drivit frågan ända sedan nedskärningarna kom på tal och möts av ”bovägga” hela tiden.

Skatteväxling

År 2012 tog Region Östergötland, tidigare Landstinget, över ansvaret för kollektivtrafiken i länet, både för planering och kostnader. Det genomfördes då en skatteväxling vilket innebar att kommunerna därefter endast hade grundskolans skolskjutsar under sina vingar.

– Problemet är att några år efter skatteväxlingen, och våra pengar var överförda till regionen och Östgötatrafiken, så lägger de ner bussarna hos oss för att genomföra trafik i Linköping, och det är något vi framfört och är väldigt störda över, säger Björn Hoflund och fortsätter:

– Vad gäller problemet med Vimmerby så är det väldigt tragiskt. Vi tycker att det är en bra gymnasieskola, och perfekt att våra elever har kunnat gå där, och vi har försökt att hitta konstruktiva lösningar. Även Kalmar Länstrafik har försökt att samarbeta med Östgötatrafiken, men har uppfattat att det inte funnits något intresse därifrån.

Utan åtgärder

När det gäller att på egen hand arrangera en lösning står Kinda kommun helt utan åtgärder. Att till exempel handla upp en skolskjuts för de drabbade gymnasieeleverna skulle innebära att de bryter mot lagen.

– Vi har verkligen arbetat igenom vad vi kan göra, men om vi skulle genomföra en upphandling måste vi erbjuda den tjänsten till alla gymnasieelever i Kinda, och det är där problemet sitter, säger Björn Hoflund och fortsätter:

– Vi är skyldiga att följa en likabehandling av alla medborgare, och då har vi kommit fram till att vi inte har några andra möjligheter än att endast uppfylla de krav som ställs på oss. Regionen och Östgötatrafiken har verkligen försatt kommunerna i en fruktansvärt besvärlig sits.

Avledande svar

Några av de som drabbats är Anja Dettke och hennes familj i Horn. Ända sedan beslutet togs har hon engagerat sig i frågan, kontaktat politiker, tjänstemän och kollektivtrafikbolag, men endast fått avledande svar.

– Jag ser inte bara att det påverkar gymnasieeleverna, utan även andra människor som pendlar. Det sägs ju att landsbygden ska vara levande och att allt ska vara nära, men så blir det ju inte, säger Anja Dettke och 
fortsätter:

– När vi kom hit från Tyskland för tio år sedan upplevde jag Sverige som barn- och familjevänligt, men nu känner jag inte längre så. För mig känns det som att ungdomarna bara kastas ut och får klara sig själva den dag de börjar gymnasiet.

Sent besked

I juni trädde nedskärningarna i kraft och hela tiden hoppades Hornfamiljen att en lösning skulle hittas. Två dagar innan terminstarten fick de dock ett brev, och besked om att ingen pendlingsmöjlighet kommer att upprättas. 

Mc till skolan

Nu tvingas gymnasieeleven Tristan Dettke att ta sig till och från skolan med sin motorcykel, när snön kommer, ja då blir det problematiskt.

– Då blir vi tvungna att köpa en bil, eller så får vi flytta, men jag tycker det är tråkigt, jag vill inte ha det så. Det är inte meningen att ungdomar ska ta sig till skolan med bil, och det fungerar ju bara för de som är 18 år. De andra har ju ingen chans, säger Anja Dettke och fortsätter:

– Här i Östergötland är det väldigt illa att busslinjer läggs ned. Jag tycker det är orättvist mot hela samhället. De vill ha sina ungdomar kvar på landsbygden och vi som bor här jobbar och betalar skatt, men vi får ingenting tillbaka.

”Gemensam lösning”

Enligt Björn Hoflund kommer länets kommuner att även i fortsättningen på olika sätt försöka påverka Region Östergötland och Östgötatrafiken. 

Tillsammans med länets övriga barn- och utbildningsordföranden kommer Kindapolitikern att anordna ett möte med kollektivtrafikbolaget.

– Vi måste hitta en gemensam lösning vad gäller resor till skolan, så att Östgötatrafiken tillgodoser de önskemål kommunerna har. Likadant kommer vi att driva frågan med övriga kommuner där kommunstyrelseordföranden pressas för att hitta möjliga åtgärder, säger Björn Hoflund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om