- Vi ligger ganska precis i schema med våra planeringar. Vår entreprenör NCC var väldigt offensiv till en början för att kunna göra så mycket som möjligt klart inför vintern och vi har även budgeterat för stor mängd arbete under 2013, så det ser positivt ut, säger projektledaren Torbjörn Arvidsson.
"Som värst nu"
I dagsläget är det vägsträckorna efter Köleforsbron och den söder om Rimforsa som står helt klara, återstår gör sprängning av Slätmonsberget.
Under arbetets gång har 12 000 kubikmeter berg sprängts och förts bort, det gör att ungefär 1 000 kubikmeter finns kvar. Den återstående delen av berget är väldigt högt, vilket gör att risken är större att delar hamnar på vägen vid sprängningarna. Detta gör att väntetiderna kommer att bli längre.
- Störningarna av sprängningen kommer att vara som värst nu och någon vecka framåt, säger Arvidsson.
Vägarbetet på 34:an går enligt schemat
Det pågående 2+1 arbetet på riksväg 34 mellan Rimforsa och Kisa går enligt schemat. All schaktning och borttagning av jord är färdig och nu återstår endast sprängning och utkörning av berg innan vägarbetet tar paus över vintern. Under den närmaste veckan kommer det att uppstå störningar i trafiken med relativt långa väntetider.
Projektledaren Torbjörn Arvidsson tror inte att det kommer vara några problem att färdigställa projektet vid utsatt tid, alltså efter sommaren 2014.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!