"Vi efterlyser bättre kommunikation med vårdcentralen"

Från apotekets sida svarar såväl ägaren Mats Winterfeldt som apotekschefen i Kisa, Karin Rydström, att det inte är bra, det som hänt Mats Bo Johansson.
-Vi har efterlyst en bättre kommunikation med vårdcentralen och hoppas väl att det ska bli så, men liknande situationer inträffar tyvärr då och då.

Kinda2016-12-28 12:00

Apoteket i Kisa ingår i Apoteksgruppen som är en frivillig apotekskedja som består av 176 apotek, vilka ägs av cirka 180 egenföretagare. En av dem är Mats Winterfeldt.

-Det är ju så att det är doktorn som ska förskriva ett recept och sedan ska kunden hämta det hos oss på apoteket. Apoteket kan inte och får inte förse patienter med receptbelagd medicin utan att det går "rätt väg".

Men det är ändå ni och framför allt personalen som får skäll när det inte fungerar.

-Ja, det är The Name of the game, svarar Winterfeldt. Ofta är det I samband med att patienter har samma typ av medicine år efter år och det bara handlar om förnyelser, som det klickar. Läkarna får helt enkelt inte till det vilket har till följd att vi har en missnöjd kund att förhålla oss till.

Karin Rydström, som är chef på apoteket i Kisa, håller med Mats Winterfeldt. Hon känner till det aktuella fallet och upplyser om att personalen fick ringa fem gånger för att Mats Bo Johansson skulle få sitt recept innan helgen.

-Tyvärr är det så att det råder läkarbrist på vårdcentralen i Kisa, och det kan vara en orsak till bristerna.

Hon säger att det varit samma sak en tid nu, att det ofta inte fungerar som det ska. De största problemen uppstår när en patient varit hos en läkare och fått beskedet att de kan hämta medicinen hos oss samma dag.

-Det är mycket ofta som vi får ringa upp och påminna.

-Även om det är läkarbrist måste de ju fullgöra sina åtaganden gentemot de patienter de tagit emot och behandlat. Allt annat är oacceptabelt.

Karin Rydström hoppas att det ska bli en förbättring dels med bemanningen på vårdcentralen, dels med kommunikationen med sköterskorna. Hon efterlyser en ändring i rutinerna.

-Tänk alla patienter som åkt från Horn, Hycklinge eller Rimforsa. Det är inte kul. Och tänk alla som har slut på mer eller mindre viktiga mediciner. Nej, vi vill ha en bättre och enklare dialog, där det inte bara handlar om att vi ska klaga, utan ibland även rådgöra med vårdcentralen.

-De måste helt enkelt få till det så att vi kan ge kunderna bästa service, avslutar Mats Winterfeldt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om