Viltpassage ett pilotprojekt

Samtidigt som riksväg 23/34 byggs om till mötesfri trafik mellan Rimforsa och Skeda Udde så satsas det samtidigt lite extra på att minimera viltolyckorna. Vilttunneln i Hamra/Eda ingår i ett pilotprojekt för Östergötland.

Vilttunneln mellan Rimforsa och Brokind ska sänka antalet viltolyckorna i området. Detta är ett pilotprojekt för Östergötland. Foto: Morgan Karlsson

Vilttunneln mellan Rimforsa och Brokind ska sänka antalet viltolyckorna i området. Detta är ett pilotprojekt för Östergötland. Foto: Morgan Karlsson

Foto:

Kinda2017-11-28 17:00

Antalet viltolyckor ligger på en hög nivå, och Trafikverket i samarbete med Nationella viltolycksrådet ser över vad som kan göras för att minska dessa olyckor.

Maskiner på plats

- I samband med ombyggnationen av Riksväg 23/34 som kan förklaras som en utbyggnad inom infrastrukturen, är det lättare att räkna in kostnaden för denna nya vilttunnel som nu finns på plats vid Hamra och Eda, mellan Brokind och Rimforsa, förklarar pilotprojektets projektledare Mikael Alm, Trafikverket.

- Detta är ett område som varit väldigt utsatt för många påkörda dovhjortar, och när vi ändå har maskinerna på plats så minimerar det ju kostnaden för själva pilotprojektet.

Innovation

- Viltstängsel är mycket kostsamt, så nu ser vi tillsammans med Nationella viltolycksrådet över några olika smarta lösningar för en lägre kostnad. I Åtvidaberg ska några idéer testas.

- Bland innovationerna nämns vita stolpar som står tätt utmed vägkanten. Här är det lätt att se när linjen av de vita stolparna bryts, vilket kan tyda på att något passerar stolpen. Östergötland har ett välfungerande arbete i dessa frågor fortsätter Alm.

Viltets användande

- Fast detta innebär mycket arbete med att hålla stolparna rena, informerar Alm. Något som dock är billigare, är att göra bilisterna mer uppmärksamma på utsatta områden.

- Vet man om att ett visst område kan vara välbesökt av viltet, bör man faktiskt sänka farten och iaktta en ökad försiktighet.

Gällande viltpassagen vid Eda/Hamra så kommer vissa uppföljningar göras. Bland annat så kommer tunneln filmas för att visa vilket slags vilt och hur viltet använder tunneln.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om