Under torsdagsnatten inträffade ett allvarligt kabelbrott i Rimforsatrakten. Ett misstag som kom att drabba flera tusentals Telia-kunder i stora delar av Kinda, Åtvidaberg och Vimmerby. Både den mobila och fasta telefonin var utslagen under fredagsmorgonen, så även bredbandet. Kommunikationsjättens tekniker var snabbt på plats och omkring klockan 11.00 började det mobila nätverket och datatrafiken sakta men säkert att återhämta sig, den fasta telefonin var däremot fortfarande utslagen.
– Det är naturligtvis väldigt olyckligt när sånt här inträffar. Tyvärr är det väldigt vanligt under sommaren att det sker avgreningar på våra kablar, det är därför vi är mitt uppe i ett stort arbete där vi ersätter kopparnätet med ett mer modernt alternativ. Det är ett projekt vi kallar ”Samtidens Nät”, säger Telias presschef Irene Krohn.
Stort avtryck
Det omfattande driftstoppet satte ett stort avtryck runt om i samhället. Personalen på Kisa Vårdcentral gick en hektisk morgon till mötes där kontakten med patienter försvårades väsentligt. De vardagliga rutinerna var som bortblåsta, men ett ökat samarbete gjorde att den uppkomna situationen hanterades.
– Ja, det har varit en kaotisk morgon. I princip all verksamhet ligger nere och det går varken ringa in eller ut från våra telefoner. Vi löser det mesta ändå, men visst blir det ett merarbete, säger läkaren Johan Lindfors när vår tidning besöker vårdcentralen under fredagsmorgonen.
– Det är en nyttig tankeställare om hur sårbart samhället egentligen är, fyller undersköterskan Pia Andersson i.
Vid strömavbrott har vårdcentralen tillgång till ett så kallat ”back-up system” som gör att verksamheten kan fortsätta som vanligt, men även det hade drabbats av gårdagens kabelbrott.
– Det här händer nästan aldrig, men jag tycker personalen har varit jätteduktiga, de har löst problemen här och nu. Vi har fått bemöta patienterna i den turordning de kommit hit, det sjukdomsrelaterade har vi kunnat lösa. Nu blir det ju en förskjutning i dokumentationen, men det är ingen katastrof, säger verksamhetschef Camilla Lindberg.
Även hemsjukvården fick anta vissa åtgärder. Då patienter inte kunde kontakta personalen gjordes det hembesök för att säkerställa läget.
– Vi är vana att jobba med kris och flöden. Jag tycker rutinerna har fungerat bra och vi har en väl fungerande struktur, säger hemsjukvårdens områdeschef My Eklund- Saksberg.
Förutom sjukvården drabbades även flera andra enheter runt om i Kinda, så som medborgarkontoret, Kinda-Ydre Sparbank och vissa affärsverksamheter.
Omkring klockan 13.30 hade Telia åtgärdat det problematiska kabelfelet, vilket innebär att telefoner, bankomater, beställningscentraler och datorer återigen fungerar som vanligt.
– Vårt samhälle är väldigt teknikberoende, konstaterar verksamhetschefen på medborgarkontoret Magnus Löfgren.