Det Ă€r i samband med Region Ăstergötlands tĂ„gstrategiska mĂ„lbild för 2040 som Kindapolitikerna gör ett stĂ€llningstagande. Dokumentet, dĂ€r OstlĂ€nken Ă€r av vikt, Ă€r just nu ute pĂ„ remiss hos berörda parter och nĂ€r Kinda kommun, vid det senaste ks-mötet, skulle klubba sitt svar Ă„terremitterades Ă€rendet.
â Sedan svaret skrevs har vi fĂ„tt mer information, bland annat Ă€r en anslutning till stambanan osĂ€ker, och skulle det bli sanning Ă€r det döden för StĂ„ngĂ„dalsbanan. DĂ„ tappar vi möjligheten att i framtiden ha gods pĂ„ jĂ€rnvĂ€gen, förklarar Christer SegerstĂ©en (M) och Conny Forsberg (S) fortsĂ€tter:
â Det Ă€r dĂ€rför vi ska tĂ€nka till och skriva ett skarpare remissvar.
Enligt Julie Tran (C), ordförande i regionens trafik- och samhÀllsplaneringsnÀmnd, ligger frÄgan om anslutning hos Trafikverket, men nÀr det gÀller kritiken om en lÄg ambitionsnivÄ sÀger hon sÄ hÀr:
â Vi ser fortfarande att relationen till Kalmar Ă€r viktig och det Ă€r dĂ€rför vi ser ett vĂ€rde i att fortsĂ€tta trafikera StĂ„ngĂ„dalsbanan med samma trafikutbud, vilket Ă€r baserat pĂ„ banans resandeutveckling.
Enligt Trafikverkets projektledare Mikael Klingstedt pÄgÄr det inom projektet OstlÀnken en lokaliseringsutredning dÀr StÄngÄdalsbanans koppling hamnar under lupp. Detta arbete pÄgÄr under vÄren.
â Det kan visa sig att det Ă€r katastrof att inte göra en koppling men dĂ„ mĂ„ste vi uttrycka det, inte i kĂ€nslor, utan i nyttor. Vi vill fatta beslut pĂ„ goda grunder, avslutar han.