100-åringen förföll som sommarstuga – snart återställd

Vid lokstallet i Kisa förvaras en 100-årig klenod – med minst sagt brokig historia. "Den användes ju som sommarstuga i 40 år", säger Viktor Hidsjö, kassör i föreningen Stångådalsbanans Vänner, som dessutom presenterar en nyhet inför sommarsäsongen.

Viktor Hidsjö och Per Lönn, kassör respektive ordförande i Stångådalsbanans Vänner, firar en 100-åring nästa år. "Det finns en lång historia bakom den här vagnen", säger Viktor Hidsjö.

Viktor Hidsjö och Per Lönn, kassör respektive ordförande i Stångådalsbanans Vänner, firar en 100-åring nästa år. "Det finns en lång historia bakom den här vagnen", säger Viktor Hidsjö.

Foto: Dennis Petersson

Kisa2023-05-20 05:00

I utkanten av stationsområdet i Kisa tornar det drygt 120 år gamla lokstallet upp sig. I början av 1990-talet var byggnaden rivningshotad – enligt utsagor vände grävskopan, som skulle utföra arbetet, i Rimforsarondellen. Föreningen Stångådalsbanans Vänner bildades, klev in i händelserna och räddade lokstallet.

undefined
Lokstallet i Kisa ligger i utkanten av stationsområdet.

– Det är en viktig bit lokalhistoria. I Kisa finns det inte så mycket kvar av den gamla järnvägen. Man har rivit både stationshus och godsmagasin – och nu är det bara lokstallet som finns kvar som kan visa att det har funnits järnvägar här under lång tid. I dag är det dessutom byggnadsminnesförklarat, säger Per Lönn, ordförande i Stångådalsbanans Vänner.

undefined
Bilvagnen kördes in i lokstallet första gången år 2017. Sedan dess har den fått en rejäl upprustning.

Lokstallets kanske mest uppmärksammade attraktion är en så kallad bilvagn som trafikerade Stångådalsbanan och var i trafik mellan åren 1924 och 1938. Utrustad med en bensinmotor transporterade vagnen såväl passagerare som gods. Nästa år fyller den 100 och snart har föreningen återställt vagnen till sin forna glans. Det yttre är klart. Till stora delar även insidan.

– Det finns en lång historia bakom vagnen. Den blev såld som en sommarstuga – och då tog man bort allting och behöll endast vagnskorgen. Där stod den i ungefär 40 år innan Järnvägsmuseet hittade vagnen och renoverade den, säger Viktor Hidsjö och fortsätter:

– Men pengarna tog slut och Järnvägsmuseet frågade om vi kunde ta hand om den. År 2017 kunde vi dra in den i lokstallet.

undefined
Föreningens tanke är att vagnen ska återställas till sin forna glans.

Vagnen har genomgått en stor upprustning genom åren.

– Vi har märkt den med alla texter på utsidan och gjort all inredning. Tanken är att den ska se ut som den gjorde när den trafikerade järnvägen. Vi börjar närma oss ett färdigställande, säger Per Lönn.

Förutom 100-årsjubileet presenterar föreningen en nyhet till sommaren. Lokstallet kompletteras med ett museum.

– Vi kommer att ställa ut saker som har en koppling till järnvägen, säger Per Lönn.

undefined
Till sommaren öppnar Stångådalsbanans Vänner ett museum i lokstallet. Här syns några av de saker som kommer att visas upp.

Tack vare medlemmarna har föreningen samlat in skyltar, verktyg och stationsutrustning som en gång användes längs Stångådalsbanan. Här finns bland annat en skottkärra från järnvägsbygget.

– Vi försöker utveckla oss lite hela tiden. Nu satsar vi på ett museum samtidigt som vi snyggar till ännu mer inne i lokstallet, säger Viktor Hidsjö.

Föreningen kommer att hålla lokstallet och museet öppet under fyra fredagar i juli och en fredag i augusti.

Dessa skyltar har hängt längs Stångådalsbanan.
Dessa skyltar har hängt längs Stångådalsbanan.
Karta: Lokstallet, Kisa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!