– Vi transporterar delvis våra signaler via deras nät för att ta oss till Kinda och Åtvidaberg. I den utsträckning som det är möjligt försöker vi ha redundans, vårt nät är byggt för att kunna skicka signaler från två olika håll, men i det här fallet är det troligtvis vid eller i närheten av en knutpunkt som kabeln grävts av, berättar Itux operativa chef David Ekelund.
Vid klockan 12.30-tiden på onsdagen började bredbandsproblematiken. Sedan dess har prognosen för när felet kan vara åtgärdat skjutits fram flera gånger. Slutligen siktade Utsikt och Itux på klockan 14.00 idag torsdag.
– Om det är någon som gräver av en kabel, och säkert flera andra, är det ganska omfattande att laga, så det är beklagligt helt enkelt. Alla de kunder som är kopplade till Kindas stadsnät är påverkade just nu och därför är det viktigt att få igång tjänsterna så snart som möjligt.
Hur ofta inträffar såna här avbrott?
– Vi kan såklart inte styra över om någon gräver av en kabel men den risken finns ju alltid. Det händer men det är inte så vanligt. I det här fallet har kabelbrottet skett på den befintliga fiberkabeln när man skulle gräva ner en ny, avslutar Ekelund.
Förutom privatpersoner drabbade störningen så klart också näringslivet i Kinda. För verktygsindustrin Horns industriservice i Kisa var påverkan minst sagt kännbar.
– Allting stannar ju. Vår verksamhet är till stor del baserad på datorer och att vi har en bra uppkoppling. Vi trodde det skulle lösa sig igår, det gjorde det aldrig, och då blir det ett ordentligt tapp, förklarar ägaren Lotta Andersson och fortsätter:
– Alla är ju extremt beroende av sina datorer i dag så det vore nog bra om de lyckades klistra ihop kabeln snart.
Kommunens verksamheter påverkades dock inte. Enligt kommunalrådet Conny Forsberg (S) berodde det på att deras bredbandsmatningen kommer väster ifrån och är separerad från det privata nätet.
– För oss fungerar allt som det ska, konstaterar han.
Omkring klockan 12.45 på torsdagen meddelade Itux att deras tjänster återigen var tillbaka.
– Vi ser att det går trafik på våra tjänster hela vägen ut till slutkundsutrustningarna och förhoppningsvis ska det fungera för våra kunder. Man kan alltid önska att felavhjälpning ska gå fortare men ibland tar det tid tyvärr, konstaterar Itux operativa chef David Ekelund.