Det var klockan 18.00 i tisdags kväll som det ringde en man till Håkan Jonsson och uppgav att han var från Swedbank. Den mycket vältalige mannen frågade om Håkan hade fått ett brev från Swedbank.
– Nej, jag har inte fått något brev, svarade han.
Då undrade mannen i telefonen varför inte Håkan hört av sig och sa vidare att det var märkligt eftersom han hade varit kund hos Sparbanken i fem år.
– Då började jag ana ugglor i mossen. Jag har bara varit kund hos Sparbanken i ett år, men jag lät "bankmannen" snacka på, säger Håkan Jansson.
Och snacka gjorde han. Bland annat hävdade "bankmannen" att han kunde se att Håkan bara hade 15 procents kapacitet kvar på sin bankdosa, och bad sedan Håkan att skicka över dosans kod.
– Men du kan väl inte ta emot någon kod, sa jag till "bankmannen", varpå han hävdade att det inte alls var några problem eftersom alla banker har den tjänsten gemensamt, menar Håkan Jansson.Mannen blev dock bara allt mer påstridig, men när Håkan berättade att han hade spelat in hela samtalet la mannen på direkt.
Vi har vid ett 15-tal gånger ringt upp mannen från "banken" men en inspelad röst säger att han sitter upptagen i annat samtal.
– Banker ringer aldrig och frågar om koder eller inloggningsuppgifter. Lämna aldrig ut dessa, utan lägg på, säger Kinda-Ydre Sparbanks vd Johan Widerström.
Monica Bergström, presstalesperson hos polisregion Öst:
– Gå inte på detta. Anmäl till polisen direkt.