Äldre man föll – fick vänta länge på hjälp

Kisabon Peter Gustafsson blev vittne till en otäck fallolycka mitt i centrala Kisa, ringde på hjälp och förväntade sig en snabb utryckning, men så blev inte fallet. Efter mer än en och en halv timme fick den drabbade mannen vård. "Det är hela tiden svårt att prioritera", berättar Helena Söderblom, presschef för SOS Alarm.

Kisabon Peter Gustafsson blev vittne till en fallolycka mitt i centrala Kisa och trots att han snabbt ringde 112 dröjde det länge innan någon ambulans var på plats. Foto: Dennis Petersson

Kisabon Peter Gustafsson blev vittne till en fallolycka mitt i centrala Kisa och trots att han snabbt ringde 112 dröjde det länge innan någon ambulans var på plats. Foto: Dennis Petersson

Foto:

KISA2018-06-25 20:00

Det var den 14:e juni, strax efter klockan 09.00, som en äldre man i 70-årsåldern tappade balansen och föll med full kraft mot asfalten vid ICA-hallen i Kisa. Egenföretagaren Peter Gustafsson stod vid parkeringen och samtalade med en kollega när den, enligt honom själv, chockerande olyckan inträffade. Mannen blev liggandes på marken, till en början utan medvetande och med tydliga skador.

– Jag ringde 112 direkt och de sa att de skulle skicka en ambulans, men tiden gick och vi började undra vad som hade hänt. Efter att vi hade ringt ytterligare ett par gånger kom räddningstjänsten, då hade det gått ungefär en och en halv timme, och därefter kom ambulans efter kanske en kvart, berättar Peter Gustafsson och fortsätter:

– Det får ju bara inte vara på det viset. Jag tycker grymt synd om mannen som blev liggandes på marken, man förstår ju själv hur tufft det måste ha varit. Det var massa bilar som passerade och människor som gick förbi. Att låta honom befinna sig i en sådan situation i närmare två timmar är ofattbart.

Enligt SOS Alarm bedömdes olyckan inledningsvis som en prio-tvåa, vilket innebär att de tillgängliga ambulanserna prioriterade mer livshotande och akuta larm i första hand. I enlighet med organisationens rutiner skickades även inget IVPA-larm (I väntan på ambulans) då detta endast görs vid de mest akuta larmen. Presschefen Helena Söderblom berättar hur det hela har gått till:

– Om en olycka prioriteras som en tvåa innebär det att den första lediga ambulansen skickas, men om tillståndet hos den drabbade personen förändras på något sätt ska man ringa tillbaka och då gör vi alltid en ny bedömning. Vi har också en funktion som kallas "Väntrum" där en sjuksköterska ringer upp löpande för att kontrollera läget, och vid behov prioriterar man då upp ärendet, berättar hon och fortsätter:

– I det här fallet har man vid det tredje samtalet prioriterat upp olyckan till en etta och från det här tillfället har det tagit 20 minuter för ambulansen att vara på plats.

Spelar det någon roll att olyckan inträffade på en landsbygdsort?

– I storstäderna är det i regel ännu längre väntetid vid prio-tvåor då trycket på ambulanserna är större än på landsbygden, men man ska aldrig behöva vänta längre än 30 minuter på en ny kontakt från SOS Alarm, svarar presschef Söderblom.

Räddningsledaren i Kinda, Morgan Wass, som blev larmad till olycksplatsen när SOS Alarm omprioriterade ärendet, anser att räddningstjänsten skulle ha blivit larmad till olyckan omedelbart och ifrågasätter beslutet att bedöma ärendet som en prio-tvåa. "Mannen ska inte behöva bli liggande på det där viset", menar han.

– Det är hela tiden svårt att prioritera och vi måste alltid fatta tuffa beslut. Har man hamnat i en situation där man ringer 112 är man väldigt utsatt och behöver hjälp och det är tyvärr väldigt vanligt att man får vänta länge vid en prio-tvåa. Vi kan inte gå in på detaljer vid ett vårdärende i media, men däremot är vi väldigt angelägna om att personer som anser att deras ärende inte blivit korrekt hanterat hör av sig till oss så att vi kan göra en fullständig återkoppling, berättar Helena Söderblom.

Ärendet har inledningsvis prioriterats som en två av SOS Alarm, vilket innebär att mer livshotande ärenden har prioriterats i första hand.
Ärendet har inledningsvis prioriterats som en två av SOS Alarm, vilket innebär att mer livshotande ärenden har prioriterats i första hand.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om