I november förra året, efter en skyddsrond, fick Kinda kommun svart på vitt hur arbetsmiljön vid den ålderstigna brandstationen ser ut. Genom företaget Avonova konstaterade arbetsmiljöingenjören Olle Wedenmark att lokalerna var slitna och trånga – och att personalen utsattes för risker. Ventilationssystemet underkändes efter en besiktning. Förutom kommunens räddningstjänst finns även ambulansentreprenören Falck i byggnaden – som hyresgäst. Specialistsjuksköterskan Lukas Arkestål är en av cirka tio heltidsanställda:
– Att det är eftersatt med underhåll här på brandstationen har ju varit känt länge. Anledningen till det är förmodligen att alla har trott att det planeras för något nytt i närtid. Samtidigt vet alla, som på något vis är involverade i byggprojekt, att innan spaden sitter i backen har inget hänt, konstaterar han och fortsätter:
– Inom ambulansen finns det kollegor som upplever en generell trötthet som inte bara kan relateras till att man sover dåligt när man jobbar – man får ofta huvudvärk. När tvätthallarna används upplever vi att luften blir dålig.
Arkestål berättar att ventilationen är försedd med eternitkanaler, innehållande asbest, och att det i källaren finns mögel. Två faktum som konstaterades vid Avonovas skyddsrond.
– Och det är lokaler som vi vistas i varje pass – så det är inte så roligt. Ur mitt perspektiv är det anmärkningsvärt att kommunen tillåter det vara på det här sättet. Ärligt talat, det här är inga problem som man låter bli att åtgärda år 2020.
Med övriga fackliga representanter planerar Arkestål, via Vårdförbundet, att göra en anmälan till Arbetsmiljöverket.
– Från fackets perspektiv är det enda vi vill att det ska vara en trygg arbetsmiljö för all blåljuspersonal. Antingen får kommunen renovera och rädda det som räddas kan eller så får man helt enkelt bygga nytt.
Falck utför ambulansverksamheten på entreprenad åt Region Östergötland. Under förra året meddelade regionen att de i framtiden ämnar placera ambulansverksamheten i nära anslutning till ett framtida vårdcenter.
– Det stämmer, det är vår inriktning. Vi tror att det ur ett vårdperspektiv är bra om vi placerar ambulansen i nära anslutning till det nya vårdcentret. Jag är inte insatt i arbetsmiljön men självklart måste problematiken hanteras innan ett vårdcenter är klart, säger fastighetsutvecklingschef Stefan Fredriksson.
– Det jag kan säga är att det pågår en ny ambulansupphandling. Var den landar vet vi inte i dag.
Arkestål och hans kollegor har inte fått någon information om en eventuell flytt.
– Nej, det är inget som vi har fått till oss. I avtalet står det tydligt att det är här, i brandstationen, som vi ska vara.
Frida Worge Kreü är verksamhetschef för Falck Östergötland. Deras nuvarande entreprenadavtal löper till början av 2023.
– Vi tar allvarligt på situationen. Som arbetsgivare, och med ansvar för arbetsmiljön, har vi gjort de åtgärder vi kan just nu. Kommunen ska återkomma med åtgärder och vi har bland annat ändrat rutiner för hur många som får vistas i vissa rum. Vi strävar hela tiden efter en god arbetsmiljö för vår personal.
I nästa vecka, 23:e februari, kommer Kindas samhällsbyggnadschef Karolina Hedlund att vädja till samhällsbyggnadsnämnden om att få inleda arbetet med en nybyggnation så snart som möjligt. Parallellt med det har förvaltningen också bokat en ventilationsfirma som, inom de närmsta veckorna, ska åtgärda ambulansens lokaler.
– Vi kommer att vidta åtgärder för att ventilationen, i avdelningen där ambulanspersonalen vistas, ska bli godkänd. Det är något vi måste göra nu för att våra hyresgäster ska ha en bra ventilation, konstaterar Hedlund.
Resterande brandstation, ska åtgärder göras där?
– Vi har nu försökt att vända på varje sten för att verkligen se hur huset mår. Min bedömning är att fastigheten inte är något att satsa på i framtiden och förhoppningsvis fattas nu politiskt beslut om nybyggnation. Däremot måste vi, innan dess, se till att vår personal och hyresgäst har god ventilation.
Mikael Österling (L) är ordförande för samhällsbyggnadsnämnden i Kinda – som ansvarar för frågan om ny brandstation.
Hur har arbetsmiljön kunnat bli så här dålig?
– Det beror på lägre reinvesteringstakt över tid på fastigheten. Det är ett pågående ärende och jag vill inte spekulera i nämndens hantering av detsamma. Vi får höras efter nämnden, svarar han i ett sms.