Sandströms är en av många coronadrabbade verksamheter inom detaljhandeln då de har haft ett stort omsättningstapp under mars och april.
Mikaela Sandström är försäljningschef inom hela Sandströms koncern och hon är mycket bekymrad.
– Det är katastrof. Det största problemet är att vi inte vet hur länge det här kommer att hålla på, säger hon.
Totalt är det cirka 70 personer som arbetar i företaget. I Kisa arbetar fem, och i Vimmerby och dess tillhörande huvudkontor arbetar elva personer. I dagsläget har i stort sett all personal permitterats i någon utsträckning. Vissa mer än andra, men det rör sig om allt mellan 20 och 60 procents permitteringar. Detta på grund av att det råder olika stort omsättningstapp och för att få ihop ett schema med personalen.
All extrapersonal har fått sägas upp. Klart är också att de inte kommer att erbjuda i stort sett några sommarjobb i år. Utöver Kisa och Vimmerby har Sandströms butiker i bland annat Linköping, Motala och Västervik.
Allra värst har tappet varit i de butiker som är placerade i köpcentrum. Mikaela Sandström beskriver läget som att det var som värst från mitten av mars till mitten av april och att det sedan dess finns en liten ljusning, men att de fortsatt ser extremt stora inkomstförluster i jämförelse med samma period förra året.
I butiken i Kisa märker man av stora omsättningsförluster. I mars minskade det omkring 75 procent sett i jämförelse med samma månad under förra året. Sedan dess har butikschefen Johan Isaxon sett omsättningen vända åt ett något bättre håll. I dagsläget ligger tappet på cirka 50 procent jämfört med samma period förra året.
– Det blev bara tvärstopp. Helt plötsligt var det inga kunder i butiken, säger butikschef Johan Isaxon.
Sedan coronakrisen blev påtaglig har Sandströms genomfört flera initiativ för att möta kunderna på alternativa sätt. Exempelvis genom att införa särskilda öppettider endast för personer som befinner sig i riskgrupperna, och att leverera ut varorna direkt till kunden. Den här typen av lösningar ser Mikaela Sandström som nödvändiga både för verksamhetens skull men också som en service till sina kunder.
– Vi ska klara oss igenom det här tillsammans och då krävs det innovativa lösningar, säger Mikaela Sandström.
Familjeföretaget startades 1923.