Under det femte och sista utbildningsĂ„ret pĂ„ arkitektprogrammet vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm ska studenterna, i nĂ„got som kan liknas vid ett forskningsarbete, praktisera sina nyvunna kunskaper. För 28-Ă„riga Anette Ănerud, ursprungligen frĂ„n huvudstaden, var sjĂ€lva grundbulten i examensarbetet sjĂ€lvklart redan frĂ„n början - men alla detaljer föll pĂ„ plats först nĂ€r hon reste 25 mil söderut, och kom till de centrala delarna av Kisa.
â Jag har blivit alltmer intresserad av befintliga miljöer istĂ€llet för att rita nĂ„got helt nytt - pĂ„ ett blankt papper. Det kĂ€nns mycket mer levande att lĂ€gga till, Ă€ndra och anpassa det som redan finns. Min frĂ„gestĂ€llning för uppsatsen blev dĂ€rför att ta reda pĂ„ vad som hĂ€nder med platser och byggnader, i smĂ„stĂ€der, dĂ€r servicefunktionerna försvinner pĂ„ grund av urbaniseringen och ersĂ€tts med i princip endast bostĂ€der. Jag ville undersöka vad vi arkitekter kan göra för att byggnaderna ska fortsĂ€tta att fungera sĂ„ bra som möjligt, berĂ€ttar Ănerud och fortsĂ€tter:
â De hĂ€r byggnaderna Ă€r oftast uppförda med stor omsorg och identitetsskapande för orten. NĂ€r jag kom in i Kisa norrifrĂ„n sĂ„g jag mycket av den hĂ€r typen av fastigheter och kĂ€nde: "hĂ€r finns nĂ„got som jag kan jobba vidare med".
I november pÄbörjade hon sitt projekt, lokaliserade sÄ kallade Ärsringar pÄ orten och kartlade den historiska utveckling. Under 1600- och 1700-talet var Tingshustorget och dess omgivningar Kisas mittpunkt och handelsnav. Drygt 300 Är senare, i slutet av 1800-talet, kom Skvallertorget och Storgatan att ta över den stafettpinnen. Mellan 1930- och 1940-talet byggdes det moderna "Stora torget" som i dag agerar handelsplats.
â Trots att funktionen handelsplats och nav har flyttats har byggnaderna och platserna blivit kvar. De Ă€r planerade för att det ska finnas ett torg i mitten som de har en relation till. De har oftast portar och skyltfönster som vetter mot torget - men nu Ă€r det bara ett av dem som fortfarande har kvar den dynamiken.
Skvallertorget, alltsÄ korsningen mellan Storgatan och Grönedegatan, kom att hamna i fokus under projektets gÄng.
â Om jag ska komma in med en Ă„sikt hĂ€r skulle jag sĂ€ga att den hĂ€r platsen inte fungerar. De hĂ€r byggnaderna (bland annat Sveahuset och Eriksborg) kan inte stĂ„ hĂ€r och leva sitt liv medan det Ă€r en parkering och en genomfartsled precis utanför. Det kommer inte gĂ„ att ha butiker eller ett promenadomrĂ„de. Det Ă€r för mycket buller.
SÄ en förbifart vore lösningen?
â Det skulle vara ett lyft för alla byggnader lĂ€ngs strĂ€ckan om man fick chansen att tĂ€nka om kring Storgatan. För mig Ă€r det uppenbart att hastigheten borde sĂ€nkas till 30 kilometer i timmen, att vĂ€gen borde göras smalare och trottoarerna bredare och att man borde bygga in mjukare vĂ€rden. Tydligen ligger det bortanför kommunens hĂ€nder men jag hoppas att mitt arbete kan visa potentialen i den hĂ€r platsen och hjĂ€lpa de som föresprĂ„kar en förbifart.
Förutom förbifarten föreslĂ„r Anette Ănerud att Skvallertorget görs om och Ă„terskapas som en handelsplats för att ge tillbaka de identitetsskapande byggnaderna sina funktioner. Namnet pĂ„ examensarbetet Ă€r nĂ€mligen "Att vĂ€cka ett torg" och genom att bland annat anlĂ€gga en rondell i korsningen och rama in den nuvarande butiksparkeringen med entrĂ©er kan Skvallertorget Ă„ter fĂ„ liv. HĂ€r har arkitekten redan ritningar och förslag fĂ€rdiga.
â Torg Ă€r otroligt viktiga som offentliga platser och rum för möten och aktiviteter utomhus - det mĂ€rker man speciellt nu med coronaviruset. Det knyter en person till platsen och skapar solidaritet och en vilja till bevarande pĂ„ sikt.
â Utan att ha ett objektivt kulturmiljövĂ€rde kan en plats och en byggnad vara otroligt vĂ€rdefull för en ort. Det finns kĂ€nslor kopplade till dem, sĂ„ mycket "det hĂ€r Ă€r min hemstad-kĂ€nsla", och det Ă€r viktigt att man tĂ€nker pĂ„ i samhĂ€llsutvecklingen.
Som det ser ut i dag ser hon att orten Ă€r uppdelad i kluster - separerade ifrĂ„n varandra. Med ett promenadstrĂ„k, kanske med ett historiskt tema, mellan de tre torgen och lĂ€ngs med delar av KisaĂ„n skulle tillgĂ€ngligheten öka. Hon tycker ocksĂ„ att Grönedegatan borde förlĂ€ngas, över jĂ€rnvĂ€gen, för att kopplas samman med Ăstgötagatan.
â Det skulle skapa ett pĂ€rlband av hĂ€rliga platser. Att ha en cirkulation i staden, inte bara en norr- och söderriktning som det Ă€r i dag, skulle vĂ€cka flera delar till liv. I dag har bilarna prioritet i Kisa och inte mĂ€nniskorna.
Vad Àr din slutsats efter projektet?
â MĂ„nga byggnader som har haft butiker i bottenvĂ„ningen kommer att fyllas med bostĂ€der. Om de sedan inte gĂ„r med vinst kommer de till sist att förfalla. Min slutsats Ă€r att det Ă€r troligt att flera byggnader som i dag bĂ€r Kisas identitet kommer att rivas pĂ„ sikt. Det Ă€r kommunens ansvar att skapa bra platser och möjlighet för byggnaderna att leva vidare.
Vad hÀnder med materialet nu?
â Min tanke Ă€r att lĂ€mna över det till kommunen. Förhoppningsvis kan tillrĂ€ckligt mĂ„nga personer pĂ„ viktiga positioner se potentialen i det som redan finns i Kisa och att det kan anvĂ€ndas som incitament till förĂ€ndringar pĂ„ Storgatan.
Det Àr inte för sent?
â Nej, trots att allt fler servicefunktioner försvinner vill folk bo hĂ€r. Det finns ocksĂ„ mĂ„nga hĂ€r i Kisa som engagerar sig och försöker göra allt de kan för att bevara kulturmiljön.