Kisas företagare tycker olika om förbifarten

Företagen utmed Storgatan är splittrade till satsningen Förbifart Kisa. Några menar att det kan bli förödande för deras verksamheter och andra ser det som nödvändigt för att kunna utvecklas.

Sofia Forsberg, ägare av Café Columbia, ställer sig negativ till en framtida ombyggnad.

Sofia Forsberg, ägare av Café Columbia, ställer sig negativ till en framtida ombyggnad.

Foto: Märta Svensson

Kisa2023-08-25 05:00

Enligt Lars Sandström, ägare av skoaffären Skon vid bron, skulle en förbifart bli dramatisk för butiken. 

– Vi skulle tappa väldigt, väldigt mycket. Kunder som kommer hit är alltid på väg hit eller dit, de ska till sommarstugan eller till Vimmerby till exempel. Enkelt uttryckt skulle vi drabbas mycket. 

Tror du inte att god marknadsföring och en bra butik fortsatt kan få personer att åka in till Kisa för att handla precis som i Vimmerby?

– Det tror jag inte på. Är man på väg någonstans vill man komma fram. 

Vad skulle du vilja säga till politikerna som vill ha förbifarten?

– Jag tror inte de förstår hur mycket vi kommer att drabbas. Ett vanligt argument är att det funkar i Gränna och i Borensberg men det kommer inte funka för Kisa. Det finns besökare som kommer till Kisa men det stora flertalet åker vidare. 

undefined
Lars Sandström, ägare av Skon vid bron, menar att när hans kunder stannar går de till Kisas andra affärer också.

Sofia Forsberg är ägare av Café Columbia och håller med om att om trafiken skulle ledas bort från gatan skulle det vara svårare att locka besökare. 

– Vi skulle märka en jättestor skillnad. Skulle inte den gå förbi här skulle vi förlora massor. Vi skulle tappa turister som inte känner till stället. 

Innan hon ägde ett kafé tyckte hon att en förbifart i Kisa skulle vara perfekt. 

– I dagsläget är jag inte för en förbifart.

undefined
Sofia Forsberg, ägare av Café Columbia, ställer sig negativ till en framtida ombyggnad.

Många tunga fordon som åker igenom Kisa är på väg eller från Södra Woods, Kindasågen. Magnus Fransson, platschef, och Lena Vikmång, hållbarhetschef, tycker att förbifart Kisa skulle vara viktig för säkerheten. De menar att korsningen som svänger in till industriområdet Karleby är en trafikfara. 

– Säkerhetsperspektivet är den stora vinningen, säger Magnus Fransson. 

Att få en förbifart öster om Kisa skulle göra att den tunga trafiken som åker till Södra Woods inte går igenom samhället. 

– Trafiksituationen med korsningen och den tunga trafiken kan vi hålla med om att det inte är optimalt. Vi ser plankorsningen som en farlig korsning på väg ut mot industriområdet, säger Lena Vikmång. 

Det är inte bara säkerheten som kommer att bli bättre enligt Fransson och Vikmång. För deras del kommer logistikflödena att bli smidigare. 

– Vid expansion är det viktigt att få till den så fort som det går. Vi förstår att det kommer att ta tid men det skulle vara bra om processen och beslutet skyndas på. Den är viktig för Kisa och framför allt säkerheten, säger Magnus Fransson. 

undefined
Vid expansion blir en förbifart viktig för Södra.
Skon vid bron är ett av företagen som kommer att drabbas om det blir en förbifart Kisa.
Skon vid bron är ett av företagen som kommer att drabbas om det blir en förbifart Kisa.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!