– Vi ser på tester att läsförmågan och ordförståelsen är väldigt låg, säger Anne-Louise Gustafsson, skolbibliotekarie och lärare på Värgårdsskolan.
Varför?– Min teori är att det goda samtalet inte finns längre.
Anne-Louise Gustafsson syftar närmast på hur användningen av mobiltelefoner har konkurrerat ut mellanmänsklig dialog och konversation.
Öga mot öga. Ansikte mot ansikte. Inte minst mellan barn och vuxna.
– Vi tittar inte på varandra, vi samtalar inte med varandra, menar hon.
När läsningen sviktar blir det svårt att tillägna sig nödvändiga kunskaper.
– Därför måste eleverna höja sitt ordförråd genom att möta nya ord och även använda dem.
Vägen dit ska gå genom läsning - med öronen. Satsningen "Hela skolan lyssnar" som omfattar samtliga elever på mellanstadiet vid Värgårdsskolan inleddes på måndagen.
Barnen i respektive klass har valt ut en talbok bland ett tiotal titlar. Efter att ha lyssnat en stund blir det paus i uppläsningen för att barnen ska kunna bearbeta svåra ord, använda dem i meningar och visa att de förstår handlingen.
Lova Nysten, Antonia Lindström och Hedvig Bouvin i årskurs sex har just lyssnat i tio minuter på boken Pojken med randig pyjamas av författaren John Boyne. Nu benar de ut händelsförloppet i bokens upptakt.
– Vi förstår, det är inga problem.
Vid sidan av skönlitterära talböcker har Värgårdsskolans elever tillgång till alla läromedel som används i undervisningen. Den som har svårt för att läsa kan i stället lyssna för att inhämta kunskaperna.