– Jag är väldigt glad över att JO tog upp min anmälan och att jag har fått helt rätt. Då känner jag att det demokratiska systemet fungerar i Sverige, att jag som individ faktiskt kan påverka och få en myndighet granskad, förklarar anmälaren Inger Södergren dagen efter JO-beslutet.
Det var i slutet av augusti 2017 som Kisabon, i samband med fiberutbyggandet i samhället, fick fyra av sina gränsmarkeringar bortgrävda från tomten. Efter drygt ett år hade skadorna ännu inte åtgärdats och då valde hon att, från Itsam, begära ut samtliga handlingar i ärendet. Först efter flera påminnelser, och två veckors tid, fick hon ut "en bunt med osorterade dokument", som dessutom saknade ärendenummer.
– Gränsmarkeringarna har åtgärdats, det tog lång tid, men Itsam redde till slut ut det hela. JO-anmälan handlar endast om den formella biten, hur ärenden hanteras och diarieförs. Kontentan av det hela är förhoppningsvis att Itsam kommer att få bättre rutiner, säger Södergren.
Itsams direktör Mattias Robertsson Bly delar JO:s bedömning om att ärendehanteringen var bristfällig och handläggningen långsam, men lyfter också fram att förbundet inte krävs på några ytterligare åtgärder.
– Den struktur som vi hade då, för att hantera handlingar inom fiber, var inte städad. Det föll mycket på den enskilda handläggaren och på grund av sjukdom och tidsbrist kunde vi inte lämna ut de handlingar som krävdes i det här fallet, men så ser det inte ut i dag, säger han.