När vi besöker räddningschef Thomas Blixt på hans, och deltidsbrandmännens arbetsplats, är det inte första gången som han visar upp "skavanker" i den slitna lokalen. Under de senaste 14 åren har frågan om att bygga en ny räddningsstation i Kisa varit en del av den politiska diskussionen. Otaliga utredningar har gjorts, en upphandling har blivit avbruten och miljontals skattekronor har spenderats. I november förra året genomfördes en skyddsrond vars resultat konstaterade ett flertal brister i arbetsmiljön på brandstationen. Nu, i början av februari, slog en extern rapport fast att betonggolvet i brandstationen, där räddningsfordonen parkeras, är i så dåligt skick att en renovering är omöjlig.
– Om man går tillbaka, historiskt sett, är det här inget nytt för mig. Jag har presenterat de här problemen sedan åtminstone 2007 – men det är ingen som har lyssnat på våra utlåtanden. Nu har vi haft experter här, som konstaterar samma sak, och då är det önskvärt att politikerna ser över möjligheten att bygga en ny brandstation snabbare än vad man har planerat, säger räddningschef Thomas Blixt, pekar på de synliga sprickorna i golvet, och fortsätter:
– Visst finns det en oro bland oss för att golvet ska spricka så mycket så att vi inte längre kan köra in våra fordon – men att golvet skulle rasa ned, nej det tror jag inte.
I början av december 2020 beslutade samhällsbyggnadsnämnden (SBN) att de identifierade bristerna i arbetsmiljön skulle åtgärdas genom renoveringar – i väntan på ett politiskt beslut om nybyggnation. Vid nästa sammanträde, som äger rum den 23:e februari, kommer förvaltningschef Karolina Hedlund trots allt att vädja om ett klartecken från nämnden för att kunna dra igång byggprocessen och dess upphandling. Här lutar hon sig mot den rapport som dömer ut betonggolvet.
– Själva betonganalysen gjordes redan 2011 men när vi i förvaltningen gjorde en genomlysning kring vilka utredningar som hade gjorts i ärendet kunde vi inte se att den hade presenterats för nämnden. Därför lät vi två oberoende byggnadsingenjörer kolla på den och ta fram vad analysen faktiskt innebär i klartext, förklarar Hedlund och fortsätter:
– Jag tolkar deras utlåtanden som att det är sprickbildningar i golvplattan och att ingen egentligen kan säga hur länge betonggolvet håller. Därför vill jag att politiken omfördelar pengarna i investeringsbudgeten så att vi kan börja dra i trådarna för nybyggnation redan nu. Jag ser inte att vi har något att vänta på.
I slutändan handlar det alltså om att golvet riskerar att gå sönder?
– Så tolkar jag analysen. Man ser signaler i golvplattan som i alla fall jag inte vill ansvara för – det tror jag inte någon vill. Golvet mår inte bra och det är ingen idé att renovera.
Om SBN går förvaltningschefen tillmötes krävs beslut i såväl kommunstyrelsen som kommunfullmäktige. Om så blir fallet tror Hedlund att en ny brandstation i Kisa kan stå klar år 2023. När vi söker SBN-ordföranden Mikael Österling (L) för en kommentar svarar han så här via ett sms:
– Ärendet gällande brandstationen kommer upp till nämnden till nästa vecka. Därför avser jag inte föregå nämndens hantering. Vi får höras efter nämnden.
Jag skulle vilja ha en kommentar kring det utdömda betonggolvet?
– Ärendet rör brandstationen i Kisa och jag vidhåller att jag inte avser föregå nämnden, avslutar Österling.