Mitt emellan två av lägenhetshusen, vid en bänk i skuggan, sitter bland andra Sonja Örntorp, Inga Strömberg och Karl-Inge Andersson.
Samtliga hyr sin bostad av det kommunala bostadsbolaget och är kritiska till de parkeringsförändringar som trädde i kraft i våras. Då menade Kindahus att 30 procent av parkeringsbeståndet användes av andra bilägare än deras hyresgäster och genom att slopa gratisparkeringarna skulle de få bukt på problemet.
– Vi tycker inte om de här förändringarna. Står det någon på våra platser får vi själva agera parkeringsvakter och ringa parkeringsbolaget. För besökande är det bara betalning med app som gäller och det är inte alla som har en sån mobiltelefon överhuvudtaget. Det måste finnas alternativ, menar de tre hyresgästerna.
Även kommunanställda har signalerat att betalparkeringarna har skapat problem. I maj månad berättade vi att hemsjukvårdens personal fick stå på kyrkans parkeringar då den parkeringsplats de tidigare använt blivit avgiftsbelagd. När vi återigen lyfter frågan om parkeringarna, med synpunkter från både kommunmedarbetare och hyresgäster, säger Kindahus vd så här:
– Jag kommer precis från ett två timmar långt möte med vår parkeringsgrupp där vi har diskuterat de här sakerna. Att det endast är möjligt att betala via appen är vi inte glada åt själva, vi hade uppfattat att det skulle finnas en sms-funktion också. Vår fastighetstekniker har fått i uppgift att tillsammans med parkeringsbolaget lösa problemet - men några parkeringsautomater är inte aktuella, förklarar Jan Skarin och fortsätter:
– När det gäller kommunens anställda har vi precis fattat beslut om hur vi ska hantera ärendet. Vi kommer först och främst sätta oss ned med Kindas kommunchef i nästa vecka, säger han.
I maj månad berättade vd:n att parkeringsförändringarna skulle "få sätta sig" innan bolaget kunde hyra ut till kommunen.
– I nästa vecka kommer vi att tala om hur det ser ut i vårt bestånd, var det finns möjligheter att hyra och hur många platser vi har till förfogande. Sedan är det kommunens val.
En annan förändring som nyligen har trätt i kraft är att ett tagg- och kodsystem införts vid vissa hyreshus. I nio trappuppgångar, alla på Linnégatan, har det dock uppstått problem. Koderna fungerar inte.
– Det var en miss i kommunikationen från vår sida som vi håller på att rätta till nu. Vi har glömt att installera kodsystemet men snart, jag kan inte säga exakt när, ska våra kunder få personliga koder som de kan lämna ut till bekanta.
Hur tar sig räddningstjänsten in i hyreshusen?
– Det finns en speciell ambulanskod som fungerar. Sedan har vi lämnat ut taggar till alla som har uppdrag i husen.
Hur ser ni på ert ansvar för problematiken?
– Det har tyvärr blivit missar och de tar vi på oss, vi skyller inte ifrån oss alls utan försöker rätta till det skyndsamt. Sedan är förändringar aldrig smärtfria och när den inledande turbulensen fått lägga sig brukar de flesta i stort sett vara nöjda.
Innan jag lämnar hyresgästerna på Kullaområdet lyfter de avsaknaden av bostadsmöten.
– Inför 2018 tog vi fram arbetssätt kring information till hyresgäster. Det arbetssättet ska vi revidera nu och det finns alltid saker att förbättra - bland annat kring informationsmöten, avslutar Jan Skarin.