– Vi genomför en huvudinspektion av broarna var sjätte år, en allmän inspektion var tredje år och det här är de skador som vi hittade senast. Det är inget jättestort jobb, vanliga underhållsreparationer, men det är viktigt att de görs, konstaterar Mathias Kronberg, platschef på entreprenören Svevias broavdelning i Norrköping/Linköping.
Under måndagen inleddes broreparationen strax norr om Kisa. Senast ett liknande projekt genomfördes i Kinda monterades en ny rörtunnel vid Hackelboö i Rimforsa - ett arbete vars prislapp landade på ungefär fyra miljoner kronor. Den här gången är notan betydligt mindre, mellan 800 000 och 1 000 000 kronor.
– Det handlar om betongreparationer av kantbalk, platta, sidomurar och frontmurar. Exakt hur belastad bron är vet jag inte men det är väldigt mycket tung trafik som passerar dagligen och det sliter, förklarar Kronberg.
Platschefen beräknar att vägarbetet kommer att vara klart någon gång i oktober månad - exakt när beror på hur omfattande skadorna visar sig vara. Fram till dess regleras trafiken växelvis med hjälp av två trafikljus.
Vad ska trafikanterna tänka på?
– Det kommer att vara betongbilar, pumpar och andra maskiner på bron från och till och det gäller att man visar hänsyn och respekterar hastighetsnedsättningarna. Kör långsamt helt enkelt, svarar Kronberg.
Kommer ni att hålla tidsplanen?
– Absolut, det kommer inte att vara några problem.