Coronakrisen kan nu stänga caféet

Hemleverans, minskade öppettider och funderingar på stängning. Vi tog ett varv i centrala Kisa för att se hur näringsidkarna på orten tacklar coronakrisen.

Fadi Gorgis på Restaurang Capri uppskattar att försäljningen sjunkit med 30 till 40 procent till följd av den pågående coronapandemin.

Fadi Gorgis på Restaurang Capri uppskattar att försäljningen sjunkit med 30 till 40 procent till följd av den pågående coronapandemin.

Foto: Dennis Petersson

Kisa2020-03-19 17:00

När vi anländer till Café Columbia har Karin Asmus Herke precis slagit upp entrédörrarna. Hon hänger upp öppet-skylten, placerar ut trottoarprataren och förbereder kassan. Än så länge fortgår verksamheten som planerat men enligt caféarrendatorn kan det, inom de närmsta dagarna, bli aktuellt att tillfälligt stänga kaféet.

– Ja det är inte många som kommer och fikar hos oss just nu och fortsätter det så här blir det svårt att ha öppet. Jag är även ensam här i dagsläget och drar jag på mig en förkylning kommer ju inte jag heller hit, så det lutar åt att det kanske blir en stängning, förklarar hon och fortsätter:

– Det känns inte så bra inför sommaren heller. Vi har fått in en massa sommarjobbsansökningar och hade dessutom planer på att utöka den fasta personalen med en eller två personer, men nu ligger vi lite lågt med det.

Några stenkast därifrån på Restaurang Capri har ägaren Fadi Gorgis, under den senaste veckan, märkt av en rejäl minskning. Han uppskattar att försäljningen sjunkit med mellan 30 och 40 procent.

– En sån här minskning kan vi inte klara av hur länge som helst. Vi håller tummarna och kör på som vanligt fram till och med 1:e april, sedan tar jag beslut om hur vi gör med maten och personalen.

Klädaffären Sandströms i Kisa har redan genomfört en del åtgärder för att möta den rådande situationen. Öppettiderna på vardagar har förkortats med en timme, så även på lördagar. Dessutom erbjuder de hemleverans åt kunderna.

– Vi märker att det är betydligt färre kunder hos oss just nu, vi har en annons ute och brukar väl i alla fall ha det dubbla. Därför har vi gått ut med att kunderna kan kontakta oss med beställningar så fixar vi betalningen via faktura eller swish och så skickar vi varorna istället, förklarar Kisabutikens Emelie Landin och fortsätter:

– Kläder är väl en sån sak som man stryker på listan om man måste välja, livsmedel är ju annorlunda. Så det är klart att man känner en viss oro om det här skulle fortsätta.

Även när vi kliver in på Kisafloristen vittnar ägarna Pia Schedenborg och Marie Svensson om en minskad försäljning, men också ett skifte. Allt fler väljer att, istället för att besöka butiken, beställa blommogram.

– Det verkar som att det är fler som vill uppmuntra varandra, blombuden ökar och det känns viktigt i de här tiderna, men totalt sett minskar försäljningen, avslutar floristerna.

"Vi brukar i alla fall ha det dubbla", menar Emelie Landin på klädaffären Sandströms när hon uppskattar hur många kunder som besöker butiken.
"Vi brukar i alla fall ha det dubbla", menar Emelie Landin på klädaffären Sandströms när hon uppskattar hur många kunder som besöker butiken.
Karta: Centrala Kisa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!