– När jag förstod att jag och en kollega var sjuka var det ett enkelt beslut att stänga igen istället för att ta in ny personal. Det är det mest ansvarsfulla, konstaterar delägaren Charlotte Rydström.
När vi når henne via telefon har butiken, som specialiserat sig på närproducerade råvaror, redan hållit stängt i en vecka. Nu är förhoppningen att verksamheten kan återgå till det normala den 23:e november.
– Vi behöver få kontroll på smittspridningen, vi har sanerat hela butiken, och det viktiga är att vi är friska och mår bra innan vi öppnar igen. Det går långsamt men sedan ett par dagar tillbaka går det ändå åt rätt håll. Jag har haft problem med djupandningen men nu mår jag bättre och är feberfri, berättar Rydström.
Hur påverkar det här verksamheten?
– Vi befinner oss i lågsäsong men under två veckor förlorar vi en inkomst på någonstans omkring 100 000 kronor. Som tur är har vi byggt upp vår verksamhet utan stora lån eller omkostnader och det har vi stor nytta av nu.
Förutom negativa konsekvenser för företaget har sjukdomen inneburit otrevliga symtom för Rydström.
– Jag har haft influensa förut men det här är något helt annat. Den psykiska oron, ovissheten om hur sjuk man kommer bli, har varit jobbig att hantera, berättar hon och avslutar:
– Nu hoppas vi att kunderna kommer tillbaka och att julförsäljningen går som planerat. Vi har redan säkrat upp butiken och vi erbjuder hemkörning så vi har lösningar på plats.