"Det säger ingenting om benägenheten att köra för fort", förtydligar Anders Drugge på polisens ATK-sektion i Kiruna när han redovisar siffran. Härifrån styrs nämligen alla fartkameror på det svenska vägnätet.
– Vi jobbar med ett planerat ärendeintag och har tillsammans med Trafikverket en förutbestämd utredningskapacitet för hastighetsöverträdelser. Den här kapaciteten fördelar vi över alla fartkameror i landet och styr exakt hur mycket vi vill ha in från varje kamera. Vårt mål är att minska hastigheterna - inte maximera ordningsböter, förklarar Drugge och fortsätter:
– Kamerorna är inte alltid aktiverade, exakt när är ingenting som vi går ut med, men man kan säga att varje ATK-sträcka, en sån som vi pratar om i det här fallet, är aktiverad under någon del av dygnet.
I november 2019 togs de sex fartkamerorna i bruk på riksväg 23/34 söder om Kisa - tre i vardera färdriktning. När 2020 nu summeras, med alla månader utom december inräknade, konstaterar Drugge att 585 bilister har fastnat på bild. Den absoluta majoriteten av hastighetsöverträdelserna ligger inom intervallet 1-15 kilometer i timmen. Böteslappen för en sådan överträdelser värderas till mellan 1 500 och 2 000 kronor.
– Om man ser till alla ATK-sträckor i landet är det 98 procent av bilisterna som respekterar hastighetsgränsen - det är fantastiska siffror. Där vi inte har några fartkameror är det 40 procent som kör för fort.
Britt Lisra, utredare för trafiksäkerhet på Trafikverket, berättar att ungefär 3 300 fordon färdas på riksvägen söder om Kisa varje dag. I samband med att myndigheten monterade de sex fartkamerorna sänktes också hastigheten på sträckan.
– Det var en 90-sträcka tidigare där medelhastigheten var cirka 95 kilometer i timmen. Med anledning av det, och att olycksrisken bedömdes som hög, uppfyllde den våra kriterier för att montera fartkameror, förklarar Lisra.
Har kamerorna gett önskad effekt?
– Absolut. I dag ser vi att medelhastigheten ligger strax under 80 kilometer i timmen, vilket är en stor skillnad. Hastigheten är den enskilt viktigaste faktorn för att begränsa konsekvenserna av olyckor.
Är 585 överträdelser mycket?
– Självklart önskar vi att ingen skulle köra för fort, att kamerorna aldrig blixtrar, men i relation till hur många bilar som passerar varje år så är det en liten mängd, avslutar Lisra.