Efter ett år: Så många har fastnat i fartkamerorna

De är sex till antalet och togs i bruk i slutet av 2019. Under året som gick var det nära 600 bilister som fastnade i fartkamerorna, på riksväg 23/34, mellan Kisa och Kalmar länsgräns.

Nära 600 bilister fastnade i fartkamerorna på riksväg 23/34 söder om Kisa under det gångna året. Det meddelar Anders Drugge, chef för polisens ATK-enhet.

Nära 600 bilister fastnade i fartkamerorna på riksväg 23/34 söder om Kisa under det gångna året. Det meddelar Anders Drugge, chef för polisens ATK-enhet.

Foto: Privat/TT/Dennis Petersson/bildmontage

Kisa2021-01-26 06:00

"Det säger ingenting om benägenheten att köra för fort", förtydligar Anders Drugge på polisens ATK-sektion i Kiruna när han redovisar siffran. Härifrån styrs nämligen alla fartkameror på det svenska vägnätet.

– Vi jobbar med ett planerat ärendeintag och har tillsammans med Trafikverket en förutbestämd utredningskapacitet för hastighetsöverträdelser. Den här kapaciteten fördelar vi över alla fartkameror i landet och styr exakt hur mycket vi vill ha in från varje kamera. Vårt mål är att minska hastigheterna - inte maximera ordningsböter, förklarar Drugge och fortsätter:

– Kamerorna är inte alltid aktiverade, exakt när är ingenting som vi går ut med, men man kan säga att varje ATK-sträcka, en sån som vi pratar om i det här fallet, är aktiverad under någon del av dygnet.

undefined
Fartkamerorna som monterades i november 2019 är sex till antalet och är utplacerade med jämna mellanrum längs sträckan Kisa-Kalmar länsgräns.

I november 2019 togs de sex fartkamerorna i bruk på riksväg 23/34 söder om Kisa - tre i vardera färdriktning. När 2020 nu summeras, med alla månader utom december inräknade, konstaterar Drugge att 585 bilister har fastnat på bild. Den absoluta majoriteten av hastighetsöverträdelserna ligger inom intervallet 1-15 kilometer i timmen. Böteslappen för en sådan överträdelser värderas till mellan 1 500 och 2 000 kronor.

– Om man ser till alla ATK-sträckor i landet är det 98 procent av bilisterna som respekterar hastighetsgränsen - det är fantastiska siffror. Där vi inte har några fartkameror är det 40 procent som kör för fort.

undefined
Britt Lisra på Trafikverket berättar att fartkamerorna har gett önskad effekt och att medelhastigheten på sträckan har sjunkit med nära 15 kilometer i timmen.

Britt Lisra, utredare för trafiksäkerhet på Trafikverket, berättar att ungefär 3 300 fordon färdas på riksvägen söder om Kisa varje dag. I samband med att myndigheten monterade de sex fartkamerorna sänktes också hastigheten på sträckan.

– Det var en 90-sträcka tidigare där medelhastigheten var cirka 95 kilometer i timmen. Med anledning av det, och att olycksrisken bedömdes som hög, uppfyllde den våra kriterier för att montera fartkameror, förklarar Lisra.

Har kamerorna gett önskad effekt?

– Absolut. I dag ser vi att medelhastigheten ligger strax under 80 kilometer i timmen, vilket är en stor skillnad. Hastigheten är den enskilt viktigaste faktorn för att begränsa konsekvenserna av olyckor.

Är 585 överträdelser mycket?

– Självklart önskar vi att ingen skulle köra för fort, att kamerorna aldrig blixtrar, men i relation till hur många bilar som passerar varje år så är det en liten mängd, avslutar Lisra.

Karta: Riksväg 23/34, Kisa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!