Elcyklar säljer som smör i Kisa

Elcykeln, ett populärt alternativ i samhället.

Det digitala systemet visar det mesta som kan vara bra att ha koll på. Effektläge, trippmätare med mera.

Det digitala systemet visar det mesta som kan vara bra att ha koll på. Effektläge, trippmätare med mera.

Foto: Morgan Karlsson

Kisa2018-07-03 15:00

Centralt i Kisa finns Kisa Cykel & Sport sedan många år. Numera är det Leif Andersson och sonen Peter Andersson som möter kunderna i butiken.

– För att vara en mindre ort säljer vi många cyklar, och inte minst elcyklar. En Elcykel säljer sig mer själv jämfört med en klassisk cykel, där kunden vill kika och fundera innan man bestämmer sig. Kanske är det så att har man bestämt sig för en elcykel så har man nog funderat på det ett tag och letat rätt på fakta och dylikt via nätet, säger Peter Andersson.

– Vi har en mycket snabb försäljningstid på de elcyklar som vi beställer och detta märks över hela landet då det just nu är större efterfrågan än vad exempelvis Cresent i Varberg hinner tillverka. Ser man på vår kommun där flera samhällen har kuperad terräng med upp- och nedförsbackar är detta ett fantastiskt hjälpmedel som många redan har märkt.

– Bland de cyklar som vi säljer så är elmotorerna på 11 ampere vanligast, fast sedan finns det även 8 och 14 att välja på. En elcykel är lite kraftigare bygd och har kraftigare ekrar och däck. Det vanligaste är framhjulsdrift, fast det finns även de cyklar som har mittmotor, dock är de bra mycket dyrare.

Prismässigt så hamnar de elcyklar vi kikar på i Kisa på runt 13 900 för en Monark och 17 000 för en Cresent. Fast vid ett nyköp så får man än så länge tillbaka 25 procent, via bidrag från Naturvårdsverket. Detta för att bidra till minskade utsläpp, mindre trängsel och mindre buller.

– Den Cresent som vi har framför oss nu har även en färddator där du ser vilket av de fem hjälptlägen du använder, trippmätare serviceindikator och så kallad "plug in" möjlighet som på en bil. När vi får in en cykel på service så kan jag ansluta datorn och läsa av eventuella felmeddelande. Fast dessa cyklar är väldigt problemfria, även navväxeln fungerar väldigt bra. På denna har vi också ett promenadläge, vilket kan hjälpa till då man kanske har tunga varukassar i cykelkorgen och behöver lite hjälp för att ta sig upp för backarna.

– Min far som varit länge inom branschen har under många år varit med och följt utvecklingen på elcyklarna. Han har också en äldre prototyp på en elcykel i sin ägo. Under tio till tolv

år så har dessa cyklar funnits, fast under de senare åren har de utvecklats snabbt och blivit ett vanligare inslag, mot att från början vara ett hjälpmedel till funktionshindrade.

Detta är en cykel för komfort helt enkelt och är här för att stanna, avslutar Peter Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om