När det drog igång i början av 2000-talet hette det Guldruschen och en lycklig vinnare vann ett kilo guld. När priset på guld steg alltmer gjordes det om och döptes istället till Kisaruschen. Numera är det pengar och presentkort som de tävlande har chans att vinna.
Det är föreningen Kisa Handel och service som ligger bakom Kisaruschen och enligt föreningens sekreterare Leif Johansson, är det mesta sig likt.
– Det är ett bra koncept som är svårt att förändra. Därför ser det ut precis som det har gjort de senaste åren, säger Leif Johansson.
Det handlar i grund och botten om att konsumenterna ska välja att handla lokalt i och med att för varje hundralapp som en person handlar för, får man en lott. Lotten lämnas sedan in på valfri butik som är med i Kisaruschen och sedan dras vinnarna under en ceremoni på Stora torget i Kisa på nyårsafton.
Det är valfritt för butikerna om de vill vara en del av Kisaruschen, och i år är det 30 butiker som är med.
Kisaruschen pågår från och med första, till och med 27 december. Under dragningen kommer flera presentkort att lottas ut, men en person kommer att dra högvinsten. Vinstsumman baseras på antalet lotter som har gått åt.
Kisa Handel och service har gjort en upplaga om 125 000 lotter och Leif Johansson tror att i stort sett alla kan gå åt.
– Det känns som att det rullar på bra. Responsen som jag möter från handlarna som är med är mestadels positiv och det är roligt att det är uppskattat, säger han.