När ordförande i regionens trafik- och samhällsplaneringsnämnd Julie Tran (C) besökte Kisa var den länge diskuterade förbifarten runt orten på agendan. Tillsammans med Christina Back (C) och Christer Segerstéen (M) redogjorde politikerna för den senaste utvecklingen kring projektet. Men något konkret beslut om byggstart kunde de inte presentera.
– Förbifart Kisa har varit väldigt viktig för regionen i ett antal år. Hittills har det inte funnits budget för det, men vi vill så gott vi kan möjliggöra att förbifart Kisa kommer in i länstransportplanen när det väl finns resurser, säger Julie Tran. Hon fortsätter:
– Därför har vi i senaste länstransportplanen lagt in en skrivning som är ett sätt att ge ett löfte till Kinda kommun om att vi tar det här seriöst.
Skrivningen som Julie Tran syftar på lyder:
"Region Östergötland avser att i början av planperioden bjuda in Kinda kommun och Trafikverket för att diskutera möjligheterna och förutsättningarna att i kommande planrevideringar inkludera åtgärder för att hantera genomfartsproblematiken i Kisa."
I länstransportplanen uppger regionen vilka trafikprojekt man ska satsa på de kommande åren. Ramen för satsningarna sätts av hur mycket pengar staten skjuter till. Trafik- och samhällsplaneringsnämnden tar fram ett förslag som sedan regionfullmäktige röstar om. Färdigställandet av nya etapper på riksväg 35 är ett exempel på projekt som finns i förslaget. Även om Kisa inte utlovas någon förbifart är ambitionen nu att det ska komma med vid nästa revidering om fyra år.
Tycker inte ni i kommunen att regionen är långsam med det här?
– Man måste vara realistisk. Och det är ju staten som skjuter till pengarna, inte regionen, säger Christer Segerstéen.
Men regionen beslutar ju om vad som ska prioriteras?
– Jo, men det har varit en mängd olika projekt att prioritera mellan. Men vi hade naturligtvis hoppats att det skulle kommit igång tidigare.
Vad kan ni från kommunens håll göra för att se till att man faktiskt skriver in förbifart Kisa i planen om fyra år?
– Se till att vi har bra argument. Sen får vi ligga på. Det är droppen som urholkar stenen.
Varför har man inte lyckats med det tidigare då?
– Det är stora projekt som kostar mycket pengar, och många vill ha projekt gjorda.
Julie Tran säger att det regionen främst kan göra är att förbereda alla nödvändiga dokument och se till att det finns tjänstemän som är ordentligt insatta i ärendet. På så sätt ska projektets realisering göras mer oberoende av vem som vinner valet i september.
Men om du och ditt parti sitter kvar vid makten nästa mandatperiod, vad skulle hindra er från att driva igenom förbifarten?
– Det är budgeten som kommer från staten, det är den som är flaskhalsen.
Så om staten skjuter till nya pengar vid nästa revidering av länstransportplanen kommer ni att kunna satsa på förbifart Kisa?
– Nu låter det som att det är en garanti att det blir av. Varje gång planen ska revideras så behöver vi kolla med alla 13 kommuner vad de vill. Men förbifart Kisa är högt prioriterat av regionen.
Hur högt?
– Vi har ingen rangordning på det sättet, utan vi kan bara säga att den ligger högt.
Totalt har regionen drygt 1,7 miljarder kronor som ska fördelas på olika infrastruktursatsningar den kommande tolvårsperioden.