Såhär i Halloween- och Allhelgona-tider omges vi av grinande pumpor, spindlar, spöken och andra läskigheter. Den enliga kusliga filmen och boken avlöser den andra. Corren vill inte vara sämre. Vi gick på spökjakt och besökte några riktigt kusliga platser i Kisa. Följ med, om ni vågar.
Starberget
Vi börjar vår vandring med att ta oss upp till det mytomspunna Starberget, även kallad Vystberget. Här bor enligt traditionen gasten Vyst, en myling som spelar den som rör sig i trakterna runt berget rysliga spratt.
Vysten (ett annat ord för myling) sägs vara en pojke som mördats av sin egen mor, eftersom hon inte hade någon far till barnet. Modern la honom i en bytta som hon gömde i en skreva i berget. Men byttan blev för trång då ungen växte. Han skrek: "bena lång, bytta trång, ta ur pinn, pinn, pinn!". Vystens rackartyg blev värre med åren och han lär även ha skämt ut sin morfar på ett kalas. Då kom mylingen farande, hoppade upp på bordet och började dansa medan han skrek: "Här dansar Pers dotterson i Månehult, i Månehult."
Högst uppe på bergets topp finns en ruin. Det var jägmästare Erik G:son Hjorth som lät uppföra den. Hjorth var en 1800-talsmänniska ut i fingerspetsarna och vurmade för naturromantik och gamla berättelser. Att låta uppföra en ruin som just en ruin var helt i hans smak.
Jägmästaren ligger begravd vid bergets fot tillsammans med sin fru, Techla Hjorth. Graven är inte utmärkt och är därför svår att hitta. Kanske var det precis så Hjorth ville ha det.
Uppe i en djup skreva i berget finns Vystens trädgård. Det var i synnerhet här som mylingen härjade. Ingen vet numer exakt var trädgården ligger, men om man tittar riktigt noga under sin promenad på Starberget går det säkert att se spåren efter den än idag.
Nattetid kan man ha den stora äran, eller oturen, att stöta på en och annan lyktgubbe. De kallades även irrbloss och en tolkning av dessa väsen är att de var hädangångna markägare som fuskat med gränserna och sen inte kunde få ro i sin grav.
Skeppeberg
Högt uppe på en ås, strax utanför Kisa, ligger byn Skeppeberg. Här hände det för länge sen märkliga ting. Det berättas om att det bodde en riddare här. Ingen visste egentligen vem han var, men det påstods att han var förälskad i en av de unga flickorna i byn – och hon i honom. Tiden gick, men det unga paret gifte sig inte. Trots det verkade allt vara frid och fröjd – ända till den dag då flickan försvann. Ryktet lät inte vänta på sig. Folk började spekulera i om riddaren hade haft ihjäl sin käresta. Kort därefter hade riddaren lämnat trakten.
Efter ett tag började man höra nödrop från ett gravfält i närheten. Tänk om det var den försvunna flickans osaliga ande som ropade på hjälp? På nätterna kunde man se en huvudlös ryttare i svart järnrustning sporra sin häst i vildaste galopp på vägarna runt Skeppeberg. Han red på en vit springare och följdes av två svarta hundar. Ur deras munnar slog eldslågorna.
Numer verkar riddaren ha ställt in sina nattliga ridturer.
Borgarberget
Vår sista anhalt är Borgarberget- Det ligger ett stenkast från Kisa centrum. Här finns en fornborg och den som har ögonen med sig kan fortfarande se spåren efter den. Stenar och en igentäppt källa, vittnar om hur viktig denna plats var för forntidens människor. Kanske kan man också höra ekon av de fejder som under folkvandringstiden för 1500 år sedan rasade här? Det var då fornborgen användes som tillflyktsort. Men visste ni att det har bott både två jättar och ett troll i berget?
Alla hatade de kyrkklockorna mer än någonting annat.
Om jätten Borg vet vi inte så mycket mer än att han härskade över Borgarberget. Man får anta att det är från honom som berget fått sitt namn.
Den andre jätten, Kättil, blev så uppbragt av klockringningen att han helt sonika flyttade norröver, till det som nu heter Kättilstad.
Bergatrollet (hans namn kommer alldeles strax att avslöjas) var faktiskt med och byggde kyrkan. Han kunde arbeta för sju, men hade ett villkor: kyrkan skulle tillfalla honom om ingen i arbetslaget kunde gissa hans namn. En kväll följde en arbetare efter honom och när trollet gick in i Borgarberget hörde arbetaren honom säga:
– Kan di inte gisse att jag heter Kise, så ä körka mi.
Dagen efter konfronterades han av folket som sa:
– Kise heter du!
Så kom det sig att kyrkan fick heta "Kise körke". Och så heter den fortfarande.