Som kassör i PRO-föreningen skriver hon under det brev som styrelsen nyligen skickade till tjänstemän och politiker i Kinda kommun. För drygt två månader sedan fick kommunen nämligen besked från Trafikverket som beviljar ett bidrag, på så mycket som fem miljoner kronor, för en upprustning av resecentrum i Kisa. I samband med detta meddelade stabschefen Jimmy Bexell att ett stationshus, och därmed även en väntsal, inte fanns med i de finansierade planerna. Anledningen var att väntetiderna bedömdes begränsade.
– Det är fel, det kan faktiskt bli ganska långa väntetider. Jag åkte själv till Stockholm för ett tag sedan och hade jag inte haft möjlighet till skjuts hade jag fått vänta i 45 minuter. Redan i dag är det många av våra medlemmar som inte vill åka till Kisa – det finns ju ingenstans att ta vägen när alla ärenden är uträttade, konstaterar Anne-Marie Olofshagen.
I skrivelsen lyfter föreningen fram två exempel på kollektiva resor, från Hycklinge till Kisa och vidare till Linköping, som kräver 30 respektive 45 minuters väntetid i Kindas centralort. Nu vädjar de att kommunen tänker om.
– Väntetiderna kan kännas långa vid extrem värme eller kyla. Det duger inte med sittplatser och väntkur utomhus, det behövs någonstans att gå in. Det behöver inte vara ett stort stationshus – storleken som varit tidigare räcker, konstaterar Olofshagen.
– I sommar har det saknats någonstans att sitta vid stationen. Det har snabbt blivit trångt i den väntkur som finns, fortsätter hon.
Kommunens samhällsbyggnadschef Karolina Hedlund bekräftar att en väntsal i dagsläget inte finns med i planerna. Däremot menar hon att det är ett faktum som kan ändras. Det sista ordet är ännu inte sagt.
– Vi vet att vi får bidrag och att vi inte har inkluderat en väntsal i ansökan. Sedan, om politiken tycker att en väntsal borde byggas, kan det beslutas om det. Vi får se vad politikerna fattar för beslut, förklarar Hedlund.
Finns det inte tydliga fördelar med en väntsal?
– Jo, självklart, men stationshuset har tidigare också använts av andra personer under nattetid och det finns faktorer som gör att en nybyggnation inte varit aktuell. Det handlar bland annat om klotter- och nedskräpningskostnader, svarar samhällsbyggnadschefen.
Kindapolitikerna har tidigare beslutat om att offentliga toaletter ska ingå i stationsplanerna.