Första budgeten: Vill satsa på Kindalandsbygden

Sådant namn, sådant parti. När Landsbygdspartiet oberoende (LPo) för första gången presenterar ett alldeles eget budgetförslag är det landsbygdssatsningar som dominerar.

Landsbygdspartiet oberoende (LPo) lägger fram sitt första, helt egna, budgetförslag. "Det finns en investeringsskuld på landsbygden", säger partiets Annica Haag och Pierre Ländell.

Landsbygdspartiet oberoende (LPo) lägger fram sitt första, helt egna, budgetförslag. "Det finns en investeringsskuld på landsbygden", säger partiets Annica Haag och Pierre Ländell.

Foto: Dennis Petersson

Kisa2020-10-23 20:00

– Det har investerats så mycket i Rimforsa och Kisa de sista 15-20 åren så man kan säga att det har byggts upp en investeringsskuld på Kindalandsbygden. Det spär på urbaniseringen, menar partiets Pierre Ländell.

2021 ser ut att bli året då de allra flesta av Kindas partier vill passa på att ge sin syn på kommunens framtid. LPo föreslår en skattehöjning på 90 öre och ett sparkrav på 7 000 000 kronor år 2021. Under de efterföljande fyra åren vill partiet se effektiviseringar/besparingar motsvarande 1,2 procent av kommunens totala budget.

– Det vi hör från de andra partierna låter inte riktigt ansvarsfullt. Vi har räknat och ser att en skattehöjning på 50 öre inte håller på längre sikt, förklarar Ländell och fortsätter:

– Vi har försökt att lägga oss på en så låg skattehöjning som möjligt och så hög effektivisering som möjligt.

undefined
Bland en massa landsbygdssatsningar vill LPo återinföra Stångågårdens kök. Något de avsätter en miljon kronor för i budgeten för 2021.

Merparten av partiets satsningar rör landsbygden. De vill återinföra Stångågårdens kök, satsa 800 000 kronor på kollektivtrafik söderut och lika mycket på ett riktat landsbygdsstöd. Dessutom vill partiet investera i bredbandsutbyggnaden och utöka medborgarservicen på småorterna.

Var hittar ni utrymme till satsningarna?

– Det gör vi genom just en höjd skatt och effektiviseringar, svarar Ländell och avslutar:

– För att ta oss ur den här ekonomiskt tuffa tiden måste de investeringarna vi genomför generera något tillbaka. Där tror vi mycket på satsningar för barn och unga, äldre och företagare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!