– Det är detaljer som styr vad som händer i livet.
Det är så Fred Johansson beskriver hur han hamnade på Grahns Bilar.
Han gick till arbetsförmedlingen, 17 år ung och ville ha ett jobb. När kontoristen kom till bokstaven "G" kom han till Grahns bilar. De sökte en mekaniker.
– Är du det? frågade arbetsförmedlingen och "nej" svarade jag. De sa att jag skulle gå och prata med ägaren, Ture Grahn. Jag sa att jag ville ha jobbet som mekaniker. Att jag var en bondpojk som hade skruvat med mopeder och traktorer. Han frågade när jag kunde börja och gav förslag på måndag.
Lönen kunde de förhandla om snabbt. Ägaren ringde ett företag och frågade vad deras mekaniker tjänade. 2,90 kronor i timmen och den första lönespecifikationen har Fred Johansson kvar än. Under året Fred gjorde lumpen hade Grahns bilar växt till sig och Fred Johansson blir chef för reservlagret. Han lärde sig mycket genom den dåvarande ägaren.
– Ture Grahn var en fantastisk person. Han var så serviceinriktad. Jag minns när Ture Grahn kom gående med en tant från Hycklinge under armen som skulle köpa en isskrapa till sin son i julklapp. Han visade lagret och tog fram isskraporna och sa att den dyra var bäst för han var en affärsman. Han tog fram papper och snöre och slog in och sa god jul. Vad gav det för signaler till de där ute. Att oavsett om man skulle handla för två kronor eller för tusentals var han omhändertagande. Det har följt mig hela livet. Det ligger som en grundplåt.
1975 blev Fred Johansson platschef i Kisa när bilfirman även etablerade sig i Vimmerby. Några år senare köpte han en del av företaget och efter en ny kris för Saab fick han erbjudande om att köpa den andra halvan av företaget också, vilket han gjorde.
När Saab och Opel, som Grahns Bilar har, skulle säljas ihop bestämdes det vilka som skulle få sälja bilmärkena.
– Det var några gubbar i London som satt och bestämde. De satte en röd penna på kartan. Kisa ska bort. Det var flera småställen som skulle bort, ungefär hälften. Det var inget att satsa på men det tyckte inte jag. Vi hade goda kontakter med Saabkontoret som räddade kvar oss.
Fred Johansson köpte upp ett företag i Tranås så att distriktet blev större och fick vara kvar.
Något som har drivit honom är att vara från en liten ort.
– En liten ort som Kisa ska inte huka för storstäder, säger Fred Johansson.
Hur ser framtiden ut?
– Tiden går fort när man har roligt. Jag har nyligen fyllt 75 år. Det är orimligt att vd ska vara 75 år men det har jag varit. Till första juli, då får Peter Näsström ta över och samtidigt gör vi ett generationsskifte till mina barn.
– Jag sa till Peter Näsström när han kom att du får titeln som reservchef. Sätt dig in i allt och det har han gjort. Han kan allt om datorer.
Peter Näsström som blir den nya VD:n tycker att det ska bli spännande.
– Det kommer bli utmanande och roligt. Vi kommer vara en ledningsgrupp så det blir många som delar på ansvaret. Vi är ett team och alla är med i laget och drar åt samma håll, säger han.
Grahns bilar har länge legat i topp i landet över mest antal sålda bilar. Fred Johansson menar att det är personalen som gör det stora jobbet. Han är övertygad om att ansvar är framgångsfaktorn och han lever efter tanken om att folk vill ta ansvar.