Gammal gårdsväxt används på nytt sätt

Den gamla gårdsväxten humle får nytt liv på gården i Kalvsved. På en halv hektar odlas humle som blir till hudvårdsprodukter, och ydreföretaget från Kalvsved har utökat både lokalerna och personalen.

Zara Rydman är återförsäljningsansvarig, men gör allt som kan tänkas ingå i ett litet företags arbetsuppgifter. "Det viktigaste är att man få ha ett roligt jobb, som känns meningsfullt", säger hon.

Zara Rydman är återförsäljningsansvarig, men gör allt som kan tänkas ingå i ett litet företags arbetsuppgifter. "Det viktigaste är att man få ha ett roligt jobb, som känns meningsfullt", säger hon.

Foto: Martina Gradian

Kisa2020-09-19 10:00

– I USA är det väldigt inne, men här vet folk inte vad man kan göra med humle förutom att ha det i öl, typ. Jag tycker att det är spännande att vi vet så mycket om aloe vera men att humle är så okänt, säger Zara Rydman, som nyligen anställts som återförsäljningsansvarig på ydreföretaget Humle från Kalvsved.

Det är hemvändarna Tobias Helmin och Elina Forssell som står bakom företaget. För åtta år sedan tröttnade de på Stockholm och flyttade till gården i Kalvsved där de nu driver en ekologisk humleodling. 

– Tanken var att sälja till ölbryggare, sen såg vi alla fördelar med humle och tänkte att vi skulle kunna skapa en hudvård som vi själva vill ha, berättar Forssell, som i samma andetag förklarar att humle historiskt sett använts för att konservera färskvatten och som medicinalväxt. 

Tobias Helmin flikar in att humleväxterna är gårdsspecifika och att de tidigare använts som skattemedel. 

Förutom Rydman har de också anställt en produktionsansvarig, för att mäkta med en växande efterfrågan. Innan flytten till de nya lokalerna i Rydsnäs sköttes produktionen på gårdens drängstuga. Trots att utrymmet har växt är hantverket detsamma. 

Oljorna värms upp i kastruller, kyls ner och vispas för hand. 

– Det är lite bagerikänsla över det, säger Forssell.

Hur ska ni som småskaliga producenter konkurrera med stora, kommersiella hudvårdsmärken?

– Många större företag har börjat med ekologiska och naturliga produkter, och det krattar gången för mindre företag, säger Helmin. 

– Och under coronapandemin har människor börjat leta efter det som är ekologiskt, lokalt och naturligt. Det är härligt att se, säger Zara Rydman. 

De började lansera sina produkter på allvar under hösten 2019, och trots att coronapandemin kom i vägen för de planerade mässorna och marknaderna har den digitala gårdsbutiken fortsatt växa. 

Hur tänker ni kring att driva företag på en liten ort?

– Just nu är vi i en uppbyggnadsfas men vi vill gärna kunna leva på det här. Planen är att växa så länge det funkar. Det är roligt att bidra till jobbtillfällen i Ydre, att ta ansvar för sitt samhälle, säger Helmin.

Nu när både lokal och personal är på plats är nästa steg att införskaffa större kastruller.

– Så då går vi från bageri till storkök, säger Forssell. 

Karta: Rydsnäs
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!