Problemen på Pinnarp camping utanför Kisa är många, enligt campinggäster som vi pratat med. De upplever att de själva behöver ta tag i campingens brister för att få se en förändring. Gräset på anläggningen har enligt gästerna lämnats oklippt under årets campingsäsong och de har själva fått ordna med de ytor som de velat få klippta. Låset till handikapptoaletten var trasigt innan en gäst fick nog och själv valde att åka och inhandla ett skjutlås.
– Det är ju inte vi som ligger här på säsong som ska göra de här jobben. Ägarna ska själva kolla om dörrarna fungerar och gör de inte det så måste ju de göra något åt det, säger en av långliggarna på campingen.
Nere vid stranden vajar gräset i den lätta vinden. Det är säkert en halvmeter högt. I campingens övre ände har fyra långliggare hjälpts åt att klippa gräset till en acceptabel längd. På en plätt nere vid stranden är det en annan campinggäst som kämpat för att råda bot på den vildvuxna gräsmattan, för att göra plats åt ett återkommande campingsällskap.
Även städningen är bristfällig, menar flera av långliggarna på campingen. När vi är på plats hittar vi larver i det kök som får nyttjas av campinggästerna.
– Köket har blivit bättre, men inte bra. Man ville knappt gå in och diska där förut, säger en gäst.
Damernas duschar på campingen är ur funktion och när det vankades hårtvätt fick en av gästerna lov att använda sig av ett handfat.
Inne i toaletthuset luktar det fränt och det ligger papper på golven. Enligt ett laminerat A4-papper på toaletthuset ska toaletterna vara avstängda i en halvtimme, tre gånger om dagen, för städning. Det stämmer inte, enligt flera campinggäster. En långliggare följer med oss in och visar runt. När hon trycker på knappen i duschen kommer inte ens en droppe vatten.
Vi kontaktar Lawrence Haddad, som enligt gästerna driver campingen, för att ge honom möjlighet att svara på den kritik som framkommit. Han avbryter samtalet när vi ställer frågor om gästernas tankar. När vi återkommer fyra dagar senare har han inte tid att prata, men säger att han ska återkomma. En knapp vecka senare har vi fortfarande inte hört något.
Vi kontaktar då Maria Ishou, styrelseledamot och ordförande för Pinnarp Camping & Bad AB. Hon ber oss att återkomma samma kväll eller dagen därpå. Men, under eftermiddagen kontaktar Lawrence Haddad redaktionen och ber oss att inte höra av oss mer – varken till honom eller Maria Ishou. Han säger att ledningen för campingen inte vill uttala sig om gästernas kritik.
– Ingenting, ingenting behöver kommenteras. (...) Ni behöver inte ringa mer. Vi behöver inte ens diskutera det här, säger han.
De tidigare ägarna till Pinnarp camping köpte anläggningen 2011 men arrenderade ut driften under de sista två åren. Sommarsäsongen 2020, som minst sagt kantades av coronapandemin, blev droppen som fick bägaren att rinna över. Campingen såldes 2021 till de nuvarande ägarna för en för oss okänd summa, men utgångspriset var då 4 miljoner kronor.
Att det krävs förändringar på campingen är flera av de som vi pratat med överens om.
– Det som krävs är en upprustning av servicehuset och köket. Det är det väsentliga och det måste fungera. Sedan måste det finnas vatten för alla att duscha i, inte bara herrarna, säger en av gästerna.
Vad har ni för tankar om nästa sommar? Kommer ni att komma tillbaka?
– Vi sa förra året att vi skulle ge dem en chans till och den chansen är nu. Men jag vet inte, vi kommer säkert stå här ändå.