Redan från dag ett, när det stod klart att stationsområdet i Kisa står inför ett omfattande ansiktslyft, har Stångådalsbanans Vänner kämpat för det anrika godsmagasinets överlevnad tillsammans med Attraktionskraft Kisa och Kisa/Västra Eneby hembygdsförening. Turerna har varit många och föreningarna har hela tiden ansett att byggnaden utgör en viktig del av centralortens profil
– Vi har försökt att väcka en opinion för att kulturbyggnader, framförallt med industriell bakgrund och transporthistorisk betydelse, har en viktig del i bilden av Kisa. Innan år 1902 var ju Kisa bara en liten pingstby men i och med byggandet av järnvägen väcktes en framtidstro och Kisa blev en centralort med alla grundläggande funktioner, förklarar Magnus Svensson, ordförande i Stångådalbanans vänner, och fortsätter:
– Magasinet och lokstallet är de enda kulturbyggnaderna som i dagsläget är en påminnelse om att det faktiskt var transportrevolutionen som möjliggjorde Kisa som ort, och det tycker vi är jätteviktigt att bevara.
Under förhandlingarnas gång har den beräknade kostnaden för byggnadens överlevnad sänkts från cirka en och en halv miljon till 625 000 kronor. Detta, i kombination med Länsstyrelsens beslut att bidra med 275 000 kronor, har gjort att Kinda kommun sett frågan ur ett annat ljus. I och med kommunfullmäktiges senaste sammanträde står det nu klart att godsmagasinet lever vidare.
– Målet har hela tiden varit att komma fram till en lösning men från början såg vi det som omöjligt att bidra med så mycket pengar ur den kommunala kassan. Det känns bara bra att vi till sist lyckades fatta det här beslutet och det är ju som föreningarna säger att byggnaden symboliserar utvecklingen av Kisa, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Måhagen (S).
Nu är planen att godsmagasinet ska flyttas till lokstallet, bara några stenkast bort, och i framtiden komma att inhysa ett museum som sprider kunskap om järnvägens utveckling och Kisas basindustri. Ansvariga för projektet är de tre föreningarna och själva flytten kommer att ske någon gång under 2019.
– Självklart är vi jätteglada, men än är det inte i hamn. Vi är fortfarande beroende av sponsorer och det kommer att kräva många ideella krafter, avslutar Svensson.