Handlarna om julperioden: "Kommer att klara oss bättre"

Kisahandlarna tar, trots pandemin, sikte mot den så viktiga julhandeln med tillförsikt. "Jag tror att vi på småorterna kommer att ha en positiv utveckling", säger Peter Jonasson.

Här smygstartar Peter Jonasson, handlare vid Elbyrån i Kisa, och Bruno Larsson från Attraktionskraft Kisa den kampanj som inleds under helgen.

Här smygstartar Peter Jonasson, handlare vid Elbyrån i Kisa, och Bruno Larsson från Attraktionskraft Kisa den kampanj som inleds under helgen.

Foto: Dennis Petersson

Kisa2020-11-25 09:00

Till vardags är han handlare vid Elbyrån i Kisa. När vi träffas monterar han nya välkomstskyltar strax intill riksväg 23/34. Tillsammans med centrumsamordnaren Gudrid Hansen, Håkan Johansson vid Kisa motorservice och Bruno Larsson från Attraktionskraft Kisa smygstartar han på så vis den kampanj som inleds i helgen. 

På söndag, första advent, börjar nämligen Kisaruschen – ett initiativ som ska locka Kindaborna att handla lokalt. För varje hundralapp som kunderna betalar under december månad, hos de 40-tal aktörer som deltar, får de en lott. Vinstdragningen sker på nyårsafton.

Känns kampanjen extra viktig i år?

– Kanske inte för oss handlare, julhandeln är alltid lika viktig, men vi hoppas att det känns extra viktigt för våra kunder. De får se det som ett ljus i mörkret, svarar Johansson innan Larsson fortsätter:

– Vi tror ju att en sån här period kan göra att många blir köptrogna affärerna på orten istället för att de åker till exempelvis Linköping och Vimmerby för att trängas.

undefined
Centrumsamordnaren Gudrid Hansen, Kisa motorservice Håkan Johansson, Attraktionskraft Kisas Bruno Larsson och Elbyråns Peter Jonasson är några av personer bakom Kisaruschen.

I vanliga fall brukar Kisaruschen inledas med en julskyltning med tillhörande hantverksmarknad men smittspridningen sätter stopp för planerna. Trots allt kommer butikerna att hålla öppet under söndagen för att på olika sätt skapa julstämning. Kampanjens slutliga dragning kommer, om allt faller väl ut, att sändas live på Facebook.

– Jag tror att vi kommer att få till en väldigt trevlig första advent i Kisa trots allt. Folk är vana att gå ut den här dagen och stämningen var inget vi ville göra avkall på, förklarar Hansen och fortsätter:

– Det här behövs just nu och därför lägger vi inte ned utan gör något klokt av det istället. Varje butik har sina förutsättningar och anpassar sina lokaler. Samspelet mellan handlarna och kunderna kommer att vara oerhört viktigt.

undefined
Ett 40-tal aktörer i Kisa deltar i kampanjen som innebär att för varje hundralapp som kunderna handlar för under december månad får de en lott. Vinstdragningen kommer att sändas live på Facebook.

Finns det en oro för att julhandeln ska påverkas negativt av coronaläget?

– Det finns nog en oro på många sätt. Dels personligt, att man själv eller ens anställda ska bli sjuka, men också för företagets överlevnad naturligtvis. Samtidigt finns det en kraft i att försöka vända den här oron till något positivt, svarar Hansen innan Jonasson avslutar:

– Näthandeln kommer såklart att ta sin del av marknaden under julhandeln men jag är optimist och tror att vi handlare på småorterna kommer att klara oss bättre i det här fallet. Våra kunder är generellt sett äldre.

Karta: Södra infarten, Kisa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!