Här är de vanligaste trafikmissarna i Kinda

Stör du dig på när någon inte blinkar ut ur rondellen? Eller inte kan högerregeln? Vi pratade med Carl-Johan Monell, körskollärare, om de vanligaste trafikmissarna i Kinda.

I den här korsningen i Kisa blir det ofta missförstånd. Torgatan är ingen huvudled utan de som kommer på Rådhusgatan ska åka före enligt högerregeln. Det är något som sällan händer i praktiken.

I den här korsningen i Kisa blir det ofta missförstånd. Torgatan är ingen huvudled utan de som kommer på Rådhusgatan ska åka före enligt högerregeln. Det är något som sällan händer i praktiken.

Foto: Märta Svensson

Kisa2020-09-06 14:00

– Den vanligaste trafikmissen är att folk inte blinkar ut ur cirkulationsplats. Det man ska göra är att blinka höger där du ska köra ut. Ska man till tredje avfarten kan man blinka vänster innan men det är ingen lag på det, säger Monell.

Andra vanliga missar är att förare inte stannar vid stopplikt och att folk kör för fort.

Varför görs de här vanliga missarna?

– Jag vet inte vad det beror på, om det är för att folk inte har koll eller om de struntar i det.

Vem begår oftast felen?

– Oftast är det en man. Generellt sett så kör män fortare men det kan ju kvinnor också göra.

När de regler som finns i trafiken inte efterföljs menar Carl-Johan Monell att man förstör trafikrytmen.

– Det blir en del onödiga stopp. Det kanske inte bli några olyckor men det blir tillbud.

Det han stör sig mest på är de som inte tydligt visar var de ska i rondellen. För att undvika felen menar Carl-Johan Monell att man ska vara tydlig för att underlätta för sin omgivning. Att blinka och placera sig rätt gör man inte för sin egen skull, utan för andras.

– I Horn finns det ingen huvudled men nästan ingen kör enligt högerregeln. I Rimforsa, på Västerliden, är det inte heller en huvudled och jag kan tänka mig att det är likadant där.

Varför finns då högerregeln?

– Även om du inte följer den har du en högre uppmärksamhet där högerregeln gäller i jämfört med huvudled. Det gör att tempot sänks och uppmärksamheten höjs.

"Vid övergångställen är det vissa bilar som håller farten väldigt långt fram, då törs man inte går över förrän bilen har stannat. Man kan visa tydligt. Trafiken bygger på ett samspel som vissa glömmer bort ibland tror jag", säger Carl-Johan Monell.
"Vid övergångställen är det vissa bilar som håller farten väldigt långt fram, då törs man inte går över förrän bilen har stannat. Man kan visa tydligt. Trafiken bygger på ett samspel som vissa glömmer bort ibland tror jag", säger Carl-Johan Monell.
Karta: Tomas Monells Trafikskolor AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!