Har en imponerande modelljärnväg

"Det som skiljer pojkar från män är priset på deras leksaker".

Vid loksallet finns även en vändskiva för att möjliggöra transporten.

Vid loksallet finns även en vändskiva för att möjliggöra transporten.

Foto: Morgan Karlsson

Kisa2018-07-09 13:00

När man kliver in i Magnus Svenssons hobbyrum imponeras man över det arbete som ligger bakom den stora modelljärnvägen med all rekvisita och händelser som utspelas på landskapet omkring spåren.

– Det här är ett livslångt projekt som aldrig blir klart, och det är väl det som är tjusningen. Mitt intresse för tåg i både stort och smått började i barnsben och numera är jag även delaktig i Stångådalsbanans vänner. Den här modelljärnvägen började byggas upp i för två–tre år sedan och nu finns cirka 160 meter järnvägsräls i rummet. På spåren finns nu tio lok med sina vagnar uppställda och dess framfart styrs via ett 60-tal spårväxlar. Växlarna styrs via en separat knappanel, medan tågen styrs via kontrollenheter, berättar Magnus Svensson.

Svenssons modelljärnväg är en digital bana vilket innebär att det alltid är full spänning utmed spåren.

– Detta skapar möjlighet att köra med fler lok samtidigt, vilket ökar lekvärdet. Visst är det roligt att bygga landskap och skapa händelser i landskapet, fast det jag gillar mest är ju att framföra tågen genom dessa spår. Mitt senaste köp är ett så kallat E2 lok, vilket rullade på järnvägen förbi Kisa förr. Detta gör det hela lite extra roligt.

Då Magnus Svensson startade upp det omnämnda ångloket av en mindre modell hördes det äkta ljudet av ångvisslan och man såg glöden från ångpannan. Just ljudet var något som var påtagligt i detta rum. Det var ljud från inbromsande lok vid stationerna och dunket från järnvägsskarvarna. Att se tågens historiska vändskiva, loktallarna och alla de passande lokalerna runt stationerna skapar en bild om hur det kunde se ut runt järnvägen förr, då det mesta godset färdades på tåg, som då var en viktig pulsåder genom landet och på landsbygden.

– Att skapa bra skarvar är A och O, och lyckas man med det så är det inte så mycket som krånglar. Fast även om loken skulle stanna så speglar ju även detta verkligheten, fortsätter Svensson med ett leende.

– Ifall någon står i startgroparna att börja med detta så rekommenderar jag en bra startsats och att man sedan letar rätt på begagnade vagnar för att bygga upp en vagnpark. Satsa sedan på mer räls för att skapa ett större nöje. Sedan kan man grotta ner sig mer vart efter.

– Då vi framöver kommer flytta till Vadstena så står jag inför ett spännande projekt att montera ner allt detta. Finns det sedan plats så har jag planer på en moduljärnväg i nästa bostad, avslutar Magnus Svensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om