Det var vid 20-tiden som Kisaborna samlades vid rondellen och backen vid bron för att få uppleva något extra spektakulärt. Skulle den sammanlagt över 80 meter långa transporten, varav 76 meter vinge, lyckas att passera genom de smala gatorna?
Transporten väntade utanför Kisa till klockan 20 på tisdagskvällen, då man fick fortsätta färden.
Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo
Genom Kisas enda rondell rullade transporten sakta igenom utan problem. När den så småningom närmade sig bron vid skoaffären var vägtransportledare Daniel Djärving lite svettig. Den kraftiga böjningen på bron riskerade att vingtransporten skulle nå gatan med mittendelen. När man hissat upp så mycket som det var möjligt var det endast bråkdelar av millimeter kvar.
Transporten väntade utanför Kisa till klockan 20 på tisdagskvällen, då man fick fortsätta färden.
Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo
Nästa nålsöga på kvällen var Köleforsbron. Där var det nära också, men genom att fälla upp en sidogrind på transportdelen så klarade sig mitträcket.
En styrka från Svevia i Kinda stod färdig med en så kallad TMA-lastbil, 14 tons grävmaskin och motorsåg för att lösa eventuella problem under jungfrufärden.
Passagen genom Kisarondellen gick sakta men smärtfritt.
Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo
Så småningom gick det bra även vid rondellen i Rimforsa. Där var det förberett med att halva rondellen var bortfraktad och ersatt med asfalt.
Passagen genom Kisarondellen gick sakta men smärtfritt.
Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo
Vingarna har kommit med fartyg till Oskarshamn och fraktas delvis på riksväg 23/34 och vidare upp till vindkraftparken vid Tjällmo.
Passagen genom Kisarondellen gick sakta med smärtfritt.
Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo
Sammanlagt är det elva verk och det blir tre transporter till varje verk med de 76 meter långa vingarna. Transporterna kommer att pågå nattetid på grund av mindre trafik under september och oktober.
Passagen genom Kisarondellen gick sakta men smärtfritt.
Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo
Transporten passerar bron vid skoaffären med några mm till asfalten.
Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo
Svevia och Stefansson Åkeri stod standby med TMA-lastbil, en 14 tons grävmaskin och motorsåg om det skulle bli problem vid jungfrufärden.
Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo
Passagen genom Kisarondellen gick sakta med smärtfritt.
Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo
Många Kisabor passade på att beskåda och filma den spektakulära transporten.
Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo
Transporten passerar bron vid skoaffären med några mm till asfalten.
Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo
Transporten passerar bron vid skoaffären med några mm till asfalten.
Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo
Köleforsbron norr om Kisa är också svårpasserat.
Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo
Köleforsbron norr om Kisa är också svårpasserat.
Foto: Per Svensson Borrud/Pelles photo
Svevia och Stefansson Åkeri stod standby med TMA-lastbil, en 14 tons grävmaskin och motorsåg om det skulle bli problem vid jungfrufärden.
Foto: Per Svensson Borrud/Phelles photo