Hemköp i Kisa utses till årets butik

Varje år utser Hemköpskedjan en av sina butiker till årets butik. I år landade utmärkelsen hos Hemköp i Kisa.

Anna Hansson, Nina Eklund, Susanne Landin, Tove Frössberg, Melina Simonsson, Leif Johansson, Carina Leander och Johanna Andersson arbetar alla på Hemköp i Kisa. Nu har butiken utsetts till årets Hemköpsbutik.

Anna Hansson, Nina Eklund, Susanne Landin, Tove Frössberg, Melina Simonsson, Leif Johansson, Carina Leander och Johanna Andersson arbetar alla på Hemköp i Kisa. Nu har butiken utsetts till årets Hemköpsbutik.

Foto: Agnes Ganestål

Kisa2022-03-11 17:49

– Det känns fantastiskt. Det här är ett kvitto på att vi har gjort någonting rätt, säger Leif Johansson, som tillsammans med Johanna Andersson driver butiken.

Var utmärkelsen väntad för er?

– Nej, den var helt oväntad. Det här är ingenting som vi har siktat på och vi trodde heller inte att det här priset kunde tillfalla en butik som vår, eftersom vi inte är så stora och inte kan vara bäst på allt.

Men, understryker Leif:

– Vi försöker vara bäst på det vi kan. Kanske har man noterat att vi har gjort vad vi kan utifrån våra förutsättningar?

undefined
Hemköp i Kisa började att totalrenovera sina lokaler precis vid pandemins utbrott. "Ett av de största lyften är att vi har byggt en övervåning så att vår personal har ordentligt med utrymme och kan komma undan för att äta i lugn och ro", säger Leif Johansson. Här står han tillsammans med Johanna Andersson.

Vad som ligger till grund för utmärkelsen, enligt motiveringen, är bland annat Hemköpsbutikens stora renovering – som påbörjades i samband med pandemins utbrott.

– Det var extremt nervigt, ingen visste ju någonting. Pandemin var ny för alla.

Butiken utökades från 450 kvadratmeter till knappa 600 på ett år. När påsken återigen stod runt hörnet invigdes butiken.

– Jag tror att kombinationen av renoveringen och att vi har lyckats få bra kundbetyg i undersökningar är det som de har tagit sikte på i det här priset.

undefined
Johanna Andersson driver Hemköp i Kisa tillsammans med Leif Johansson. Det har de gjort sedan 2011. De båda började som sommarjobbare i butiken 2003.

Vad kan ni utveckla för att göra er butik bättre?

– Mycket, erkänner Leif, fortsätter sedan:

– Vi håller fortfarande på att boa in oss. Det vi hoppas på nu är att vi får fortsätta med kundkontakten och att de uppskattar det som vi gör, för då mår vi bra. Viktigast är att kunderna är nöjda. Vi vill att orten ska leva, man ska inte behöva åka härifrån för att känna att man kan hitta det som man behöver i normala fall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!