– Det känns fantastiskt. Det här är ett kvitto på att vi har gjort någonting rätt, säger Leif Johansson, som tillsammans med Johanna Andersson driver butiken.
Var utmärkelsen väntad för er?
– Nej, den var helt oväntad. Det här är ingenting som vi har siktat på och vi trodde heller inte att det här priset kunde tillfalla en butik som vår, eftersom vi inte är så stora och inte kan vara bäst på allt.
Men, understryker Leif:
– Vi försöker vara bäst på det vi kan. Kanske har man noterat att vi har gjort vad vi kan utifrån våra förutsättningar?
Vad som ligger till grund för utmärkelsen, enligt motiveringen, är bland annat Hemköpsbutikens stora renovering – som påbörjades i samband med pandemins utbrott.
– Det var extremt nervigt, ingen visste ju någonting. Pandemin var ny för alla.
Butiken utökades från 450 kvadratmeter till knappa 600 på ett år. När påsken återigen stod runt hörnet invigdes butiken.
– Jag tror att kombinationen av renoveringen och att vi har lyckats få bra kundbetyg i undersökningar är det som de har tagit sikte på i det här priset.
Vad kan ni utveckla för att göra er butik bättre?
– Mycket, erkänner Leif, fortsätter sedan:
– Vi håller fortfarande på att boa in oss. Det vi hoppas på nu är att vi får fortsätta med kundkontakten och att de uppskattar det som vi gör, för då mår vi bra. Viktigast är att kunderna är nöjda. Vi vill att orten ska leva, man ska inte behöva åka härifrån för att känna att man kan hitta det som man behöver i normala fall.