– Det är jättekul! Det här var tredje året vi gjorde enkäten, och vi har faktiskt legat bra alla de åren. Det är jättebra både för oss och för förvaltningen att kunna se och jämföra siffrorna över åren, säger Maria Gunnarsson som har varit rektor på förskolan sedan den öppnade i Kisa för 11 år sedan.
Svarsfrekvensen på enkäten låg på 95 procent. Nära 90 procent av vårdnadshavarna är nöjda med förskolan som helhet. Maria Gunnarsson tror att det beror på att Himlabacken arbetar utifrån barnens intressen. Hon vill också lyfta fram personalen på förskolan som hon menar är engagerad och ambitiös.
Anna Bergstrand är en av dem. Hon har jobbat på Himlabacken i tre år. Innan dess jobbade hon på en kommunal förskola men ville prova något nytt.
– Vi har stor frihet och mycket att säga till om. Vi har ett gemensamt tänk och grundstrukturen är likadan på alla avdelningarna.
Lisette Fernström och Malin Casell sitter med en grupp barn som färglägger hästansikten. De är mallar för hur käpphästarna som barnen "rider ut på" när det är dags för avslutning ska se ut.
– Vår styrka är att vi mixar olika lärstilar, och att vi hittar kunskap hos varandra och hos vårdnadshavare, säger Lisette Fernström.
– Vi är här för barnens skull. Vi försöker jobba med det som barnen är intresserade av, utöver det som lagar och regler säger att vi måste jobba med, säger Maria Gunnarsson.
Himlabacken jobbar utefter konceptet "det kompetenta barnet" som innebär att barnen får göra mycket själva, med stöd av personalen. Det kan handla om sådant som att klä på sig själv och hjälpa till med olika saker.
– Det ger självförtroende, säger Maria Gunnarsson.
Att jobba med demokrati ingår i förskolans uppdrag, enligt Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet.
– Här får barnen ofta rösta. Det kan handla till exempel om vart vi ska gå på utflykt, vilken bok vi ska läsa, vilka pussel vi ska köpa in. Då kan vi också förklara hur demokrati fungerar, lite djupare.
En annan del som är viktig för Himlabacken är barnens språkutveckling. Det blir mycket läsning och sång, och förskolan har ett nära samarbete med biblioteket.
– Inte bara är vi på biblioteket varje vecka, biblioteket gör också mycket aktiviteter för barnen, säger Maria Gunnarsson.
Förskolan är inspirerad av den pedagogiska filosofin "Reggio Emilia". Den handlar mycket om förhållningssätt, estetik, och om att lärmiljön ska vara anpassad efter barnen.
– Utmaningen kan vara om barnen är jätteintresserade av insekter, till exempel. Hur kan vi arbeta med insekter inom olika områden som matematik, språk, skapande? Ibland får man tänka till. Generellt är ju utmaningen på alla förskolor i hela Sverige stora barngrupper och lång vistelsetid. Vi försöker lösa det genom att dela in barnen i mindre grupper.
Just nu går det totalt 82 barn på Himlabacken, uppdelat på fyra avdelningar och två fastigheter. Det finns 20 pedagoger, men alla jobbar inte heltid. Det finns också en "matpedagog" som lagar maten på plats. Det tror Maria Gunnarsson också bidrar till att vårdnadshavarna är nöjda.
– Enkäten är en viktig del i vårt utvecklingsarbete. Vi går noga igenom resultatet för att se vad som vi gör bra och vad vi behöver utveckla. Vi är väldigt tacksamma att vårdnadshavarna tar sig tid att besvara enkäten.