Uppgifterna i patientjournalen är knapphändiga, en formell vårdplan saknas och det finns brister i informationen till anhöriga. Det är några av de slutsatser IVO drar efter att de har utrett ett klagomål från närstående. "I inkomna handlingar från vårdgivarna finns inga uppgifter om att vare sig patienten eller anhöriga har informerats eller involverats i beslutet om att vården övergick till palliativ vård", skriver de i sitt beslut. Såväl kommunen som regionen omfattas av kritiken.
– Det handlar om processen när en patient kommer från sjukhus till en korttidsverksamhet. Vi har ett gott samarbete med vårdcentralen men i det här fallet beklagar vi naturligtvis att bristerna har inträffat, konstaterar äldreomsorgens och hemsjukvårdens områdeschef Eva Hulth och fortsätter:
– Det är ett ganska stort ärendeflöde på vår korttidsenhet och tack och lov är det sällsynt med avvikelser men vi är angelägna om att rätta till bristerna när de förekommer.
IVO konstaterar vidare att en bedömning av bakgrunden till patientens nutritionsproblem borde ha gjorts. Däremot kan de inte, så här långt efter vårdperioden, bedöma om bristerna har bidragit till mannens hastiga död.
Vad för konkreta åtgärder genomförs?
– Det handlar generellt om informationsflöden, att säkra dem och se till att patienterna får rätt vårdinsatser. I det här fallet handlar det även om att säkra upp ansvarsfördelningen i dialogen med anhöriga, avslutar Hulth.