– Vi inleder skolåret för skolpersonalen med kompetensutveckling och en föreläsning med Torkel Klingberg som forskar om vad det är som gör att man lär sig utifrån hjärnforskning, säger Sara Frank, kvalitetsansvarig på bildningsförvaltningen.
– Poängen med min forskning är att jag vill att den ska användas i klassrummet, säger Torkel Klingberg.
Torkel Klingbergs forskning handlar om att arbetsminnet kan bli bättre genom forskning.
– Den tidigare uppfattningen var att hjärnans möjligheter är statiska men nutida forskning visar att hjärnan är mer formbar än man tidigare har trott. Skillnaderna i en ålderskategori är väldigt lång, säger Torkel Klingberg.
– Skolans värld har visat ett stort intresse för min forskning men det är skillnad på skolans värld och ämnet pedagogik som svenska forskare företräder. Det behövs mer samarbete där neurovetenskap, pedagogik och kognitiv psykologi skapar ett område för forskning inom lärandet, säger Torkel Klingberg och fortsätter:
– Det har funnits en tradition inom pedagogiken att tillhöra en riktning som har svaren på allt, jag menar att undervisningen skulle vara mer baserad på forskning.
Torkel Klingberg hade en uppmaning till skolpersonalen under föreläsningen:
– Lär barnen att de kommer att stöta på problem men att de inte ger sig.