– Idag har de flesta kommit igång med sina verksamheter, men särskilt för de större hyresgästerna som har hög hyra var det här stödet väldigt välkommet i somras.
Det viktigaste, enligt Magnusson, är att förhindra att verksamheterna går i konkurs.
– Inga av våra hyresgäster har gått i konkurs, som väl är. Det är vi tacksamma för.
Det rör sig om ett tiotal lokalhyresgäster som fick ta del av stödet, bland annat frisörer och restauranger.
– I våras var det ju tufft, det tog ju tvärstopp. På restaurangerna var det tomt, men de jag pratat med har berättat att det börjat komma igång nu och bli mer normalt igen, så vi hoppas verkligen att smittan och oron inte kommer tillbaka, säger Magnusson.
Magnusson utesluter inte att ett liknande stöd kan bli aktuellt igen.
– Det viktigaste för oss är att vi har en dialog med våra hyresgäster och vi försöker stötta dem på de sätt vi kan. Oavsett kostnaden är det viktigt att verksamheterna lever vidare. Har vi inga hyresgäster så har vi ingen verksamhet, säger han.
Av stödet betalades 25 % av Boverket och 25 % från Kindahus.
– Det kommer synas på vinsten, men det är inga gigantiska summor. Vinsten återinvesteras i fastigheterna, till exempel genom att vi sätter in tvättmaskiner och torktumlare i lägenheterna. Men vi gör inte avkall på underhåll eller något sådant bara för att vi har betalat ut det här stödet, säger Magnusson.